Jak eliminovat plastové obaly v oblasti balení a distribuce potravin? Řešení je tady!

Publikováno uživatelem

Víte, kolik plastových tašek a obalů ročně spotřebuje průměrný spotřebitel? Podle nejaktuálnější statistiky připadá v průměru 198 plastových tašek na jednoho evropského občana ročně. Vcelku šokující číslo, že? A tento trend má bohužel rostoucí tendenci.

Proč se nám spotřeba plastů vymkla z kontroly? Co způsobilo tak rapidní spotřebu plastových obalů? Podívejme se na chvíli do historie obalů, na jejich prvotní účel a funkci. Před pár měsíci jsme navštívili výstavu s názvem Od věku sloužím člověku, jež je stálou expozicí Národního zemědělského muzea v Praze. Nahlédli jsme pod pokličku obalové techniky, transportu potravin a taky recyklaci obalů. A uvědomili jsme si, že obalům vděčíme za hodně věcí…

I. Obaly a jejich historické zásluhy

OBALY1Rozšířením obalů se v minulosti ulehčilo uskladňování a distribuci potravin. Potraviny se uskladňovaly v amforách, džbánech, látkových vacích anebo dřevěných truhlicích. Bez této techniky by se životnost potravin zkrátila na polovinu. Obaly tedy představovaly způsob, jak vytvořit zásoby v čase neúrodního období. Právě díky obalům byla umožněna distribuce potravin do vzdálenějších oblastí. To vedlo k výměně zboží a rozvoji obchodu. Obalům vděčíme taky za eliminaci hladu v méně úrodných oblastech. O důležitosti obalů, jejich významu a funkčnosti tedy není pochyb. Jejich přínos byl v minulosti hodně pozitivní. A jaká je skutečnost dnes?

II. Obaly v současnosti

Podívejme se nejdřív na to, jak vypadá standardní nákup potravin v maloobchodní prodejně u většiny spotřebitelů. Procházíme mezi regály a vše, co vložíme do nákupního košíku, má jeden háček. Každičká položka vyprodukuje odpad. Zastavíme se taky u ovoce a zeleniny a každý druh vkládáme do speciálního igelitového sáčku. V průběhu placení se nás prodavačka ještě s úsměvem zeptá, jestli si přejeme další igelitový sáček, již šestý, pro zabalení cuket anebo okurek. Když pak přijedeme domů, začneme nákup vybalovat. Igelitové sáčky by se hodily pro příští použití, jenomže my spotřebitelé se v nich už tak topíme. V lepším případě je alespoň recyklujeme. Tak všední činnost, jakou je obyčejný nákup potravin, má svá nepřehlédnutelná úskalí…

Dnešní obaly využívané za účelem distribuce potravin charakterizují dva jevy, které negativním způsobem ovlivňují kvalitu života na naší planetě:

obchod

Možná vám už tyto jevy ani nepřijdou ničím zvláštní. Když se ale hlouběji zamyslíte, uvědomíte si, že nebyly vždy součástí naší každodenní reality.

Co se tedy oproti minulosti změnilo? Převážně materiál obalů, který se na účely distribuce potravin využívá. Tím materiálem je plast. Plastové obaly jsou všude. I tam, kde to není vůbec potřebné…  Neustálé rozšiřování jejich využití způsobuje, že problém s plastovými obaly se stal aktuální globální výzvou. Ačkoliv jsou plasty recyklovatelné, samotná recyklace není řešením, spíš točením se v bludném kruhu.

III. Prostor pro kulturní inovaci

Plastové obaly používají výrobci a distributoři potravin často i v situacích, kde je jejich použití úplně zbytečné. Účelem obalů je zabezpečit ochranu potravin. Naplnění tohoto účelu však má své hranice. Tyto hranice vytyčuje zdravý rozum. O tom jsem se nakonec přesvědčila, když jsme s Milanem obdrželi malý vzpomínkový dárek z daleké Číny. Ačkoliv si rádi pochutnáme na specialitách z dalekých cest, exotické sušenky z Číny nás moc potěšili. Nakonec chutnaly stejně jako klasické sušenky vyrobené kdekoliv jinde na světě. 🙂 Něco z nich ale přece jen udělalo ty nejexotičtější sušenky, jaké jsme kdy viděli. Byl to způsob jejich zabalení. To, že byl celý sušenkový set zabalený v plastovém obalu, asi nikoho nepřekvapí. Jenomže v tomto sušenkovém setu byly sušenky zabaleny v dalším obalu. A pak ještě navíc každá jednotlivá sušenka měla vlastní plastový obal. Něco jako sušenková matrjoška… Tak tomu jsme se už skutečně divili.

Tolik plastů vyprodukoval jeden online nákup potravin. Byl to náš první a poslední online nákup u mezinárodního řetězce.

Obdobný zážitek jsem měla při online nákupu potravin. Online nákup potravin považuji za skvělou inovaci. Šetří lidem dnes již tak drahocenný volný čas. To, jestli bude tato služba šetrná i k naší planetě, zcela závisí na vůli podnikatelů. Když jsem si objednala potraviny přes online službu u jednoho mezinárodního řetězce, zažila jsem při vybalování nákupu deja vu. V jedné plastové tašce byly uloženy jenom tři či čtyři položky. Sýr si dokonce vysloužil samostatnou tašku. Po vybalení všech potravin tvořily plastové tašky a sáčky pěknou hromádku…

Není tedy divu, že se plastový odpad stal aktuálním tématem taky v Evropské unii. Potvrdil to Evropský parlament, který na jaře 2015 schválil legislativní návrh Komise týkající se redukce používání plastových tašek. Cílem EU je snížit jejich používání na 90 kusů připadajících na jednu osobu ročně do roku 2019 a na 40 kusů do roku 2025. Konkrétní kroky pro realizaci těchto cílů jsou ponechány na iniciativách jednotlivých členských států.

Jak to bývá, řešení začíná u jednotlivce, nikoliv schválením legislativního návrhu Komise. 🙂 Plastový sáček lze snadno nahradit bavlněným sáčkem, jehož životnost je i několik let.

Ještě pořád nepoužíváte bavlněné sáčky? Tak pouvažujte nad vypěstováním si nového pozitivního návyku…

IV. Řešení na úsvitu – kulturní inovátoři v oblasti balení a distribuce potravin

Problematika eliminace jednorázového používání plastových obalů v oblasti balení a distribuce potravin nabízí široký prostor pro kulturní inovace. Přiblížíme si takové projekty, jež představují efektivní a trvale udržitelný způsob balení a distribuce potravin. Nejsou to jenom teoretické analýzy toho, jak by to vše mohlo bez plastových obalů fungovat. Tyto kulturní inovace jsou dnes již plnohodnotnou součástí tržního mechanizmu.

1. Bedýnkové systémy – způsob, jak revitalizovat distribuci potravin

Ekologické balení potravin typické pro bedýnkové systémy.

Bedýnkové systémy jsou kulturní inovací, která zásadným způsobem pomáhá eliminovat plastové obaly v rámci distribuce potravin.

Zcela jinou, velmi pozitivní zkušenost, jsem měla při nákupu farmářské bedýnky přes Svět bedýnek. Nákup bedýnky prospěl nejen mému zdraví, ale taky lokální ekonomice a v neposlední řadě životnímu prostředí. Bedýnky jsou totiž vyrobeny z kartonu a jsou vratné. To propůjčuje celé službě nový ekologický rozměr. 🙂 Lokálnost ovoce a zeleniny tedy není jediným důvodem, proč se pro tuto službu rozhodnout. Rozhodně mi záleží i na tom, jaký dopad má můj nákup na životní prostředí. Svými rozhodnutími totiž určujeme, jestli se posuneme blíž k trvalé udržitelnosti, anebo k rozšíření globálního problému. Pokud se budeme rozhodovat v souladu s našimi principy, misky vah nepochybně nakloníme směrem k trvalé udržitelnosti.

2. Bezobalové obchody – hrdinové v boji proti jednorázovému používání plastů v rámci distribuce potravin

Hnutí ZERO WASTE EUROPE úspěšně inspiruje k rozvoji kreativních řešení v oblasti obalové techniky. Myšlenka ZERO WASTE podnítila vznik obchodů, v nichž byste plastové obaly hledali marně. Jak funguje třeba bezobalový obchod Original Unverpackt v Berlíně? Spotřebitelé si do obchodu přinesou vlastní skleněné nádoby, plechovky anebo uzavírací misky. Naučit je tomuto zvyku je jednou z největších výzev bezobalové prodejny. 🙂 Když však zákazníci na tyto nádoby zapomenou, můžou si je půjčit přímo v obchodě. K dispozici jsou taky recyklovatelné papírové tašky. Vysoký podíl nabízeného zboží je lokálního charakteru a pochází převážně z ekologického zemědělství. Suché potraviny jsou uskladněny v binsech, v kterých jsou rovněž převážený. Zákazník si může nabrat a koupit přesně tolik, kolik potřebuje. Zakladatelé bezobalové prodejny vedou k praktikování bezobalové distribuce i své dodavatele. Jen tak může celý proces, od výroby, resp. vypěstování až po konzumaci potravin, naplnit potenciál této vize.

Inspirujte se taky myšlenkou Zero Waste a přispějte svým vlastním dílem k trvalé udržitelnosti. A to nejen z pozice spotřebitele, ale třeba taky z pozice podnikatele.

/
Přečteno 646 x

Komentáře 2

  1. Redukcia plastových obalov je rozhodne dôležitá. Do procesu by som kľúčovo zasadil práve obchodné reťazce, ktoré môžu viesť medzi ľuďmi osvetu, vylepovať plagáty, tabule a ponúkať sortiment obalov na viac použití.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *