Velké příběhy proměny: Žijeme ve vzrušujícím Období velkého přechodu

Publikováno uživatelem

V žádném předchozím období lidské historie nebyl svět tak silně komunikačně propojen jako dnes. Jsme vskutku první generací, která může s údivem sledovat triumfální proměnu internetu z lokální sítě na globální mozek lidstva. I vy jste už určitě byli svědky příběhů, kterým stačilo doslova pár okamžiků na to, aby se rozšířily do všech koutů planety. Vzpomeňte si třeba na nedávné události arabského jara, u jejichž zrodu sehrály klíčovou roli právě sociální sítě. S rychlostí podobnou signálům, které se šíří mezi mozkovými neurony, se internetem nesly revoluční jiskry, jež nakonec spustily lavinu masivních změn v arabském světě.

Vzestup internetu do role digitálního mozku světa je něčím, co mnozí evoluční experti a futurologové považují za jedinečnou příležitost pro přechod lidstva do nové etapy svého vývoje. Etapy, v níž začneme vést mnohem smysluplnější život a zároveň se naučíme chovat šetrněji vůči naší planetě.

Díky internetu má totiž poprvé v historii ta nejširší veřejnost přístup k jedinečným příběhům, které mají silný transformační potenciál. Duane Elgin, světově uznávaný konzultant, mediální aktivista a vizionář, tyto příběhy označuje jako Velké příběhy přechodu (angl. Great Transition Stories) a shromažďuje je v rámci svého stejnojmenného projektu. Dle D. Elgina je vyprávění Velkých příběhů tím nástrojem, jenž má dnes potenciál inspirovat milióny lidí k pozitivním změnám ve vztahu k sobě samým i ke světu kolem. Už samotné sdílení Velkých příběhů přispívá k velkému obratu v myšlení množství lidí, a to v globálním měřítku. Právě proto současné období nazývá Obdobím velkého přechodu (angl. The Great Transition). Menší lokální obdobou mezinárodního projektu D. Elgina je v našich končinách například zajímavý projekt Učíme se příběhy.

Robin Sharma

Knihy Robina Sharmy jsou skvělým příkladem transformačního potenciálu příběhů pro naší dobu.

Světoznámý kouč známý jako „právník, který prodal své Ferarri“, Robin Sharma, vnímá transformační potenciál dnešní doby podobně, když píše:

„Blížíme se k bodu obratu, v němž se uskuteční obrovská změna. Není to tak vzdálené. Miliony lidí po celém světě si kladou základní životní otázky jako ‚Proč jsem tady?‘ a ‚Co je můj osud?‘ A čím více se mění lidé, tím více se mění svět. Tento proces, který právě teď probíhá, je obdivuhodný. Opravdu je skvělé, že žijeme právě v této době.“[1]

Vize Velkých příběhů přechodu má ale pořád jednu zásadní slabinu. Asi tušíte, jakou. Dnešní média bohužel fungují zcela jinak. Na Velké příběhy povětšinou kašlou. Upřednostňují spíš šíření bombastických zpráv a kauz, které dokonale křiví náš obraz o tom, co je v našem životě důležité. D. Elgin tento problém zcela jasně vystihl, když napsal:

Hromadné sdělovací prostředky hrají mimořádnou roli při líčení a posilování sebeobrazu našeho druhu, takže je nesmírně důležité využít těchto vyprávěcích strojů masové kultury k reprodukování velkých příběhu o tom, kde jsme, kdo jsme a kam jdeme. Jestliže ale média předkládají náš zjednodušený obraz coby izolovaných konzumentů, kteří chtějí být baveni, pak budeme mít tendenci tento sebeobraz naplňovat.[2]

Pokřivenou filosofii konvenčních médií změnit neumíme. To ale neznamená, že neexistuje jiný způsob, jak přinášet velké příběhy, které mají spirit. Díky internetu je může objevit každý, kdo touží načerpat nové zdroje inspirace pro svůj život. Slova mají v dnešních časech neuvěřitelnou sílu. Jeden článek nebo video může během pár dní oblétnout celou planetu. Podívejte se na stránku světového Blogometru , která průběžně měří počet blogových příspěvků postnutých každý den. Je docela pravděpodobné, že na finální skóre budete muset čekat docela dlouho… Jde totiž o miliony každý den. Ještě těžší – ne-li přímo nemožné – je odhadnout celkový počet blogů na internetu. Jsou jich miliony. Věříme, že dnes každý může velice jednoduše přejít z role pasivního konzumenta obsahu do role jeho aktivního tvůrce – prozumenta (o tom, proč a jak se stát prozumentem píšeme podrobněji v našem e-booku Mysl jako oáza).

Věříme, že velké příběhy mají potenciál pozitivně měnit způsob, jakým se vztahujeme k sobě samým i ke světu kolem – tedy naše vědomí. Proto jsme se rozhodli takové příběhy hledat a psát o nich pravidelně i na našem blogu.

Jako první příběh jsme si vybrali v našich končinách poměrně neznámý psychologický fenomén – Efekt nadhledu (angl. Overview effect). V dalším článku popíšeme, jak Efekt nadhledu funguje a proč ho považujeme za jeden z nejinspirativnějších spouštěčů trvale udržitelného životního stylu.

prechod

Vyprávění a sdílení Velkých příběhů je tím nástrojem, jenž má dnes potenciál inspirovat milióny lidí k pozitivním změnám ve vztahu k sobě samým i ke světu kolem.

[1] Objavte svoj osud s mníchom, ktorý predal svoje ferrari. Sedem stupňov sebauvedomenia. Robin Sharma, Eastone Books (2013).

[2] Živý vesmír, Duane Elgin, Carpe Momentum (2015), str. 164

/
Přečteno 292 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *