O tom, jak se negativní emoce dají využít k ozdravení nás i celé naší ekonomiky.

Publikováno uživatelem

„Vymysleli jsme si hory zbytečných potřeb. Nakupujeme nové, zahazujeme staré… Je to plýtvání naším životem. Když si něco koupím, když si vy něco koupíte, neplatíte za to penězi. Platíte hodinami svého života, v průběhu kterých jste na to vydělávali peníze. Rozdíl je v tom, že život je věc, kterou si za peníze nekoupíte. Život se jen zkracuje. Je škoda plýtvat svým životem a svobodou tímto způsobem.“ Víte, kdo je autorem této myšlenky? José Mujica, bývalý uruguayský president.

S touto myšlenkou jsme se plně ztotožnili. Denně vnímáme, kolik peněz lidé kolem nás utrácejí na uspokojování zbytečných potřeb. Zářným příkladem je mainstreamový retailový byznys vytvářející množství nesmyslných produktů. Produktů, jež nemají hlubší hodnotu. Produkty, které je nutné doslova protlačit masivním marketingem do širšího (pod)vědomí veřejnosti.

  • Proč zažíváme s dva roky starým modelem smartphonu pocit méněcennosti?
  • Proč potřebujeme být pořád online (nebo alespoň mít pocit, že máme takovou možnost?)
  • A proč tak rádi saháme po zbytečných produktech typu selfie stick, jež uspokojují uměle vytvořené, materiální potřeby (v tomto případě „potřebu“ prodloužení ruky pro…lepší fotku samého sebe? :/)

konsumerismus selfie

Dokonce i ten nejznámější rváč všech dob – Tylor Durden – měl s tímto přístupem docela problém. Jednou větou vlastně vystihl celý problém, když řekl: „…otroci, bílé límečky…reklamní průmysl nás nutí nahánět auta a oblečení…dělat celý den práci, kterou nesnášíme, abychom si mohli koupit sra**y, které vlastně nepotřebujeme“.

Co je hmotné, to se počítá, aneb proč tak rádi utíkáme od negativních emocí k věcem.

Běžný den moderního člověka se oproti minulosti hodně změnil. Hektické tempo tak typické pro dnešní městský život na nás tlačí, často podvědomě, aniž bychom si to připouštěli. Odhodlaně plujeme v moři denních povinností a uhání nás termíny s různě závažným „d“. Méně důležité termíny, fakt důležité termíny a také termíny s hrozivým „d“ – DEADLINY. Většina z nás je po většinu dne vtažena do víru situací, z nichž nás minimálně některé spolehlivě vyvedou z míry. Někdy nás uštvou kolegové neustálými otázkami a požadavky. A jindy se musíme prát s úkoly, jež nás ani trochu nebaví. Na konci dne sice zabouchneme dveře kanceláří, ale všechny ty emoce si s sebou neseme dál. Kolikrát jsou více negativní než pozitivní? Když nás tento městský vír čas od času konečně vyplivne ven, cítíme se nenaplněni.

Výše popsaný životný styl je spouštěčem celé řady negativních emocí v našich životech: úzkosti, pocitu přetížení, únavy, náladovosti, hněvu, zlosti, frustrace, strachu, nezájmu a apatie vůči okolí…

Když občas pociťujete stejné emoce, je to zcela v pořádku. Nemusíte se za to hned vinit. Většina z nás nerozjímá v lotosovém sedu na úbočí Himálajských hor, ale žije v realitě každodenních povinností. A proto každý občas ztrácí kontrolu nad sebou a svými emocemi. Problém je v tom, že se svými negativními emocemi jednoduše nevíme a nechceme být. Chceme od nich rychle utéct, rychle se jich zbavit.

A jak se dnešní člověk snaží zbavit nebo alespoň na chvíli uniknout od těchto negativních emocí a získat opětovnou kontrolu nad sebou samým? V naší materialistické společnosti jsme zvyklí hledat i materiální řešení. Cítíme se špatně? Tak hledáme něco hmatatelného, co nám pomůže. Hledáme věci.

A tak jako v začarovaném kruhu pořád konzumujeme
víc kalorií,
víc internetu,
víc informačního smogu,

kupujeme si

víc doplňků do domácnosti,
víc spotřebičů,
víc obrazovek a displejů,

pořád měníme

technologie za nejnovější modely,
staré oblečení za nejnovější módní vychytávky,

A z toho všeho nám plyne

víc finančních závazků,
víc starostí,
víc závislostí a

víc povinnosti, které nám nenápadně ukrajují z prostoru pro radost, vnitřní klid a čistou mysl.

Víte o tom, že tento přístup, kdy se snažíme zamést své negativní emoce tím, že nakupujeme věci, již dostal v Americe i oficiální pojmenování? Říká se mu „odborně“ retailová terapie. Naše negativní emoce a z nich vyrůstající potřeby tak mají svůj neviditelný, ale lví podíl na neudržitelné podobě dnešní ekonomiky.

Nakupování a spotřeba věcí fungují jako náplasti, kterými přelepujeme své skutečné potřeby: potřebu na chvíli se zastavit, uvolnit se a být sám se sebou, potřebu načerpat novou energii, potřebu jenom být. Problémem je, že tyto běžné náplasti pro bytí a životní energii mají minimální trvanlivost.

Psychiatr a spoluzakladatel transpersonální psychologie Stanislav Grof v jednom obsáhlém interview na otázku, jak by obecně charakterizoval západní společnost, ve které žijeme, odpověděl takto:

Myslím, že pokud je tu jedna výrazná charakteristika, pak to, že duchovní úsilí se transformovalo na hmotné úsilí. A to je něco, co ze své podstaty nefunguje. Životní standard by měl záviset na kvalitě vaší životní zkušenosti, nikoli na množství majetku. Hlavní omyl, kterého se na individuální rovině dopouštíme, spočívá v přesvědčení, že nárůst hmotného bohatství zlepší náš život.

(Doufám, že touto krizí projdeme. Rozhovor se Stanislavem Grofem, autor: Tomáš Hrůza, In: Sedmá generace 1/2015) 

 

negativní emoce

Jak tedy můžete využít vlastní negativní emoce pro ozdravení sebe i ekonomiky?

Nejsme proti kapitalismu, jenom nám vadí jeho přehnaný materialismus. Z tohoto důvodu jsme začali přemýšlet nad naší spotřebou inovativněji.

Naučili jsme se, že od negativních emocí nemusíme utéct k nezdravým návykům. Důsledkem našeho stresu nebo jiné negativní situace nemusí být i negativní závislosti konzumerismu – závislost na nakupování, alkoholu, nezdravém jídle, stěžování si, nebo neustálé sledování seriálů či sociálních sítí. Zjistili jsme, že důsledkem našich střetů s vlastní negativitou i negativitou dnešní doby může být naopak vznik nových pozitivních návyků.

I těch spotřebitelských.

Když se my cítíme hůř, také často konzumujeme. Ale upřednostňujeme konzumaci těch produktů a služeb, po nichž touží naše nitra, nikoliv naše ega. Když máme chuť utéct od negativních pocitů, snažíme raději položit si tuto „spotřebitelskou“ otázku: Ptáme se sebe sama:

Jak můžu chytře využít tuto negativní emoci a proměnit ji v pocit vnitřní pohody nebo vytvoření pozitivního návyku?  

Tady je několik příkladů zdravějších spotřebitelských návyků:

  • Když ztrácíte odhodlání nebo pociťujete nedostatek vnitřní motivace… zajděte si na motivační přednášku nebo seminář, který vás nabije inspirací.
  • Když lidé pociťují celkovou únavu, často si říkají „už prostě nemám energii“. Proč tedy tuto životní energii nedoplnit zpátky? Zamiřte si to rovnou na lekci jógy, zacvičte si Tai Chi nebo vyzkoušejte jiné formy celostních cvičení, které pracují přímo se životní energií.
  • Nebo máte hlavu plnou starostí… Naučte se s pomocí kurzů meditace a mindfulness tyto negativní myšlenky a emoce nezúčastněně pozorovat. Pak jistě zjistíte, jak s nimi naložit…
  • Cítíte frustraci nebo si nevíte rady ve vztazích? Možná byste mohli vyzkoušet pomoc life-kouče nebo jiného terapeuta.

Stejně jako si najdete hodinu pro uklízení svého bytu, zkuste si najít hodinu pro cvičení jógy nebo Tai Chi. A pak pozorujte, co se ve vás odehrává. Ačkoliv výsledek nebude viditelný okamžitě, nemusíte být žádnými mistry, abyste pocítili, že vaše vnitřní naplnění bude mít zcela odlišnou kvalitu. To, co si z výše uvedených lekcí a seminářů odnesete, nebude mít hmatatelnou podobu. Odnášíte si totiž nehmotnou životní energii, která vás naplní pocitem trvalejší radosti, nasycenosti a uvolnění.

Je zcela přirozené být někdy i negativní…Tím, jak se postupně učíme být se svými negativními emocemi, stávají se z nás vlastně zkušenější a lepší lidé.

Zkuste se pro změnu vyrovnávat se svými negativními emocemi tím, že budete uspokojovat své vyšších potřeby. Změníte tím ne jenom sobě, ale také přispějete k pozitivní změně celé ekonomiky.

Vy totiž denně jako spotřebitelé rozhodujete o tom, jaké služby a produkty se na trhu budou víc objevovat. Vaše denní volby otevírají cestu nové ekonomice, která řeší mnohé neduhy kapitalismu – spirituální ekonomice.

O tom, co je spirituální ekonomika a proč bychom měli podporovat její rozvoj, pravidelně píšeme v našich článcích. Jedinečná hodnota produktů a služeb spirituální ekonomiky spočívá v tom, že kromě fyzického těla vyživují a obnovují i ty další – neméně podstatné části naší osobnosti: naše jemné vitální tělo, mysl a také psýché neboli duši. Využívání produktů a služeb spirituální ekonomiky vám přinese množství příležitostí pro vyladění vašeho vnitřního prostoru. A to je jeden z největších benefitů spirituální ekonomiky – ukazuje nám, jak může vypadat zdravá a udržitelná spotřeba v budoucnosti!

Young attractive man making Thai-chi movements on the beach of B

Právě vitální energie je – řečeno víc ekonomicky – „výnosem“ vašeho pravidelného investování do služeb a produktů spirituální ekonomiky, které uspokojují vaše vyšší potřeby. A pávě díky pravidelné spotřebě produktů a služeb, které ve vás obnovují vitální energii, můžete také těžit z nového, pozitivního návyku.

Možná již po několika lekcích zaměřených na vaše vyšší potřeby, zjistíte, že po uspokojování těch hmotných potřeb už tolik netoužíte…

/
Přečteno 622 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *