Partnerská jóga versus Akrojóga – z které budete mít větší radost?

Publikováno uživatelem

Partnerskou jógu si lidé často zaměňují s akrobatickými kousky praktikovanými v průběhu akrojógy. Není tomu zcela tak… Ačkoliv se oba druhy jógy částečně prolínají, rovněž se vyznačují jistými specifiky. Možná taky uvažujete o tom, že byste rádi zkusili cvičení jógy v páru. Jenomže nevíte, kterou z těchto dvou forem párové jógy si vybrat. Anebo přemýšlíte, co můžete od partnerské jógy a od akrojógy vlastně očekávat. Možná byste chtěli začít cvičit, ale nemáte partnera, který by byl ochoten chodit cvičit s vámi… Tento článek vám pomůže zodpovědět všechny tyto otázky. Získáte tak základní představu o tom, co obnáší cvičení partnerské jógy a akrojógy.

I. Společné otázky ohledně partnerské jógy a akrojógy

  • Jak se připravit na lekci?

Nemusíte být mistrem jogínem, abyste zvládli lekci partnerské jógy, a dokonce ani akrojógy. Přemýšlíte, jak se na lekce připravit? Stačí se jenom pozitivně naladit.

A proč je důležité, abyste se před lekcí partnerské jógy anebo akrojógy pozitivně naladili? Protože zažijete cvičení v páru, v jehož průběhu se vaše energie míchá s energií vašeho partnera. Vaše napětí či negativita se proto může velice snadno přenést na partnera a negativně ovlivnit vaši spolupráci během cvičení. A právě spolupráce je klíčovým prvkem párové jógy. Proto veškeré napětí pusťte z hlavy ven. Konečně si po celém dnu dopřejete chvilku bez počítače nebo jiného displeje, tak si ten pocit uvolnění vychutnejte plnými doušky.

Pokud jste se rozhodli začít cvičit se svým (stálým) partnerem, pak doporučuju, abyste nechodili na lekce na poslední chvíli. Přijeďte o pár minut dřív. V klidu se převlékněte a sedněte si s partnerem do cvičební místnosti. Věnujte chvíli klidnému povídání. Naladíte se tak jeden na druhého. To je moc důležité. Párová jóga je totiž cvičením založeným na spolupráci a důvěře. Jestli se tedy chvíli před začátkem lekce věnujete svému partnerovi, vše vám pak půjde mnohem snadněji a lépe se uvolníte.

  • Musím přijít s partnerem?

Ještě v úvodu bych ráda zdůraznila důležitou věc. Spolucvičící nazývám v tomto článku partnery, protože v průběhu lekce tvoří pár. Lekce párové jógy ale rozhodně nejsou jen pro manželské či jiné páry. 🙂 Můžete cvičit s kamarádem, kolegou anebo sourozencem. A to platí ještě víc pro lekce akrojógy. Na těchto lekcích je zcela normální, když v páru cvičí dva chlapi. Při zvedání partnera do vzduchu tak můžou využít svou přirozenou sílu. Nebo si díky silnému kamarádovi vyzkouší různé cviky v pozici letce. Klidně můžete přijít na lekci sami a jistě tam potkáte někoho sympatického, s kým si společně zacvičíte. Na lekce akrojógy, které navštěvujeme my, chodí víc jak polovina lidí bez partnera. Je to skvělý způsob, jak poznat lidi se stejnými zájmy a rozšířit si okruh svých kamarádů o zajímavé lidi!

  • Co mají partnerská jóga a akrojóga společného?

Oba druhy jógy jsou skvělým nástrojem na rozvíjení spolupráce. Vzájemná spolupráce posouvá oba partnery za hranice jejich možností. V průběhu cvičení si tak můžete lépe uvědomit, že bez pomoci toho druhého byste daný „výkon“ jen těžce zvládli. A v tom spočívá hodnota partnerského cvičení. Učí nás ocenit pomoc druhého při dosažení vlastního pokroku.

Partnerská jóga a akrojóga mají rovněž společný terapeutický rozměr. Některé relaxační pozice vyžadují citlivou dopomoc vašeho partnera, díky ní si lépe vychutnáte terapeutický účinek cviku. V rámci akrojógy si třeba můžete vzájemně protáhnout záda a uvolnit v nich celodenní napětí. Nebo v rámci partnerské jógy můžete sedět v pozici paščimotanasána a odolávat tlaku partnera ležícího na vašich zádech. Tím efektivně protahujete svaly na zadní straně stehen. Intenzivní tlak vašeho partnera vám pomůže rozdýchat napětí v této pozici. Těmito cviky postupně směřujete k zahřátí a protáhnutí celého těla. Odměnou po lekci je blažený pocit uvolnění, jež je výsledkem jógové terapie. To pak vyvolává vděčnost vůči vašemu partnerovi za zprostředkování tak skvělého pocitu.

II. Partnerská jóga

  • Skrytý přínos partnerské jógy

Podstatou partnerské jógy je praktikování jednotlivých cviků za pomocí partnera. Oba partneři jsou do cvičení plnohodnotně zapojeni. To znamená, že oba dva pracují na zdokonalení vlastní praxe a zároveň pomáhají partnerovi zlepšovat se v jeho vlastním tempu. Nemusí přitom disponovat stejnou fyzickou zdatností. Skrz cvičení partnerské jógy se oba dva posouvají vpřed dle svých vlastních individuálních možností.

Partnerská jóga svým charakterem buduje velice důležitou rovinu vztahu. Rovinu partnerskou. Samotné cvičení není o vztahu učitel–žák, kdy jeden předává své zkušenosti druhému. Právě naopak. Oba partneři se díky vzájemné spolupráci stávají zkušenějšími. Jejich vztah je o rovnocennosti, nikoliv dominanci. A právě tím partnerská jóga napomáhá budovat vyrovnané, harmonické vztahy.

  • Vzájemné rozvíjení neverbální komunikace

Partnerská jóga nás učí respektovat vzájemné hranice.

Partnerská jóga nabízí prostor pro neverbální vyjádření svých vlastních potřeb. Vyjádření toho, co vám je příjemné, anebo naopak nepříjemné. Každý má své hranice nastavené jinak a právě skrz partnerská cvičení se učíte vyjádřit své hranice neverbálním způsobem. V průběhu lekce se snažíte taky pochopit potřeby svého partnera. Co je ale důležitější, partnerská jóga vás učí tyto hranice druhé osoby respektovat.

Když jsme s Milanem cvičili partnerskou jógu poprvé, věděla jsem, že máme jinou míru flexibility a naše hranice příjemného se velmi liší. Přesto jsem v mnohých pozicích Milana posuzovala podle mých (nikoliv jeho) hranic. Ačkoliv mi naznačoval, abych zvolila mírnější tempo, nerespektovala jsem to. A tak se stalo, že den po cvičení měl Milan problém se postavit a všechno ho příšerně bolelo. Právě tato situace mi pomohla uvědomit si, že jsem vůbec nebrala ohled na hranice mého partnera, a to i přesto, že jsem je dobře znala. Nerespektovala jsem jeho individuální tempo pokroku a růstu.

Tuto situaci pravděpodobně znáte i z běžného života. Naše vztahy často trpí jen proto, že jsme se nenaučili respektovat individuální tempo osobnostního růstu našich partnerů, dětí nebo přátel. K získání potřebné trpělivosti v této oblasti nám můžou pomoct i zkušenosti z cvičení partnerské jógy…

  • Sladění se na jednu vlnu

Partnerská jóga otevírá prostor nejen pro sebepoznání, ale taky pro poznávání našeho partnera. Ačkoliv znáte svého partnera nebo kamarádku léta, během lekcí si můžete všimnout to, čeho jste si třeba ještě nikdy nevšimli. Učíte se vnímat dech toho druhého a snažíte se s ním sladit. Možná se budete prvních patnáct minut cítit tak nějak „rozkolísaní“. Společné cvičení vás však brzy sladí na jednou vlnu. Můžete si jednoduše užívat jednotné tempo dechu, jež vás uvolněním provází.

III. Akrojóga

  • Co přináší akrojóga navíc oproti partnerské józe?

Akrojóga není jenom fyzické cvičení připomínající akrobacii. Má mnohem širší rozměr. Její skryté benefity jsou mnohem hlubší. Toto cvičení napomáhá budovat důvěru a odpovědnost mezi dvěma (nebo dokonce třemi) lidmi.

2015_09_11-18_41_37-6725Akrojóga je považována za párové cvičení. Ve skutečnosti se ale ve většině případů trénuje v trojici. Osoba ležící na zemi se nachází v pozici báze a druhá osoba v pozici letce. Navíc se ještě vyžaduje přítomnost třetí osoby – spottera, jehož úlohou je chránit letce před pádem a jemně mu dopomoct v přechodech do dalších pozic. Když jste třeba v pozici letce a visíte hlavou dolů, je docela běžné zažívat momenty dezorientace. Tyto momenty pak „zachraňuje“ spotter. Spotter tedy vzbuzuje jakýsi pocit jistoty u báze a letce, kteří se díky jeho dopomoci můžou zlepšovat.

Ideální je naučit se ovládat všechny tři role. Zpočátku se může zdát náročné, když má žena zvedat do vzduchu o deset kilo těžšího chlapa. Věřte ale, že vše je jenom o technice a symbióze pohybů obou partnerů. Zkušené akrojogínky si umí poradit i s mnohem větší váhou. Připomeňme si, že jde především o párové cvičení, na jehož výsledku spolupracují oba partneři. Od letce se tedy vyžaduje jistá dávka aktivity (výjimkou je terapeutické létaní). Výměna rolí je důležitá taky proto, abyste lépe pochopili to, co v pozici prožívá váš partner. Abyste se zkrátka dokázali vžít do jeho kůže. Jestli znáte pocity svého partnera, umíte ho i lépe pochopit. Prostřednictvím akrojógy tedy rozvíjíte vzájemnou empatii zajímavým způsobem – především fyzicky, dotekem nebo komunikací o (ne)příjemnosti prožitého fyzického kontaktu.

  • Budujete důvěru v druhé lidi

Jestli trénujete v pozici letce, rozvíjíte důvěru ve schopnosti báze. Věřte mi, není jednoduché otáčet se různými způsoby, když visíte hlavou dolů a nevěříte svému partnerovi. Bez důvěry se celé cvičení komplikuje a je mnohem náročnější. Naopak, panuje-li mezi partnery důvěra, během celého cvičení si užijete úplně perfektní legraci, trochu adrenalinu i uvolnění na závěr.

  • Prohlubujete vlastní odpovědnost

Když se ocitnete v pozici báze, můžete si snadno uvědomit pocit odpovědnosti za partnera nacházejícího se ve vzduchu. Bez vaší pomoci by se ve vzduchu s takovou ladností jistě nepohyboval. Rovněž můžete naplno procítit to, když „šlápnete“ vedle. Těžiště se posune a vy balancujete, čímž usilujete o jeho opětovné nalezení. To je skvělé cvičení pro udržení rovnováhy. Fyzicky zvyšujete hranici toho, co ještě dokážete ustát. A tím se stává silnějším nejen vaše fyzické tělo, ale taky tělo mentální.

  • Zaměřujete se na přítomný okamžik
2015_09_11-18_37_53-6695

Pomocí akrojógy pěstujeme soustředenost.

Cvičení akrojógy vám pomůže rozvíjet soustředěnost. Soustředěnost je alfou a omegou všech pohybů. Jestli ji v průběhu cvičení postrádáte, vynaložíte mnohem větší námahu na udržení rovnováhy. Cvičení se tak stává skutečně náročným. Akrojóga je skvělou příležitostí, jak trénovat bdělou pozornost v pohybu. Se ztrátou pozornosti se totiž přímo úměrně zvyšuje i riziko toho, že pozici neuděláte. Jistě víte, jak jednoduše lze ztratit pozornost během meditace. Třeba se minutu prohrabáváte v různých myšlenkách, aniž byste si to uvědomili. Pak se najednou přistihnete a vzpomenete si, že jste vlastně chtěli usilovat o bdělou pozornost. Jenomže jste tak nějak sklouzli jinam…

To se vám v průběhu akrojógy jistě stane taky. Ztráta rovnováhy vám ale během mikrosekundy okamžitě připomene, že jste nesoustředěný. A to je skrytá výhoda akrojógy! Akrojóga může být vaším pomocníkem ve snaze uvědomování si přítomného okamžiku. Věřte mi, že na lekci určitě zapomenete na všechny pracovní záležitosti anebo soukromé problémy. Akrojóga vás svým dobrodružným charakterem stoprocentně vytrhne z týdenního stereotypu. A zaručeně vám vytvoří prostor být přítomen teď a tady.

  • Přirozeně rozvíjíte neuroplasticitu svého mozku

Slyšeli jste už něco o neuroplasticitě mozku? Mozek je schopný transformace tak jako každý jiný sval. Stačí ho jen tak trochu potrápit pohybem náročnějším na koordinaci těla. Na lekci akrojógy se jistě ocitnete v pozicích, v nichž každá končetina vykonává jiný pohyb. Navíc se musíte soustředit na svého partnera, abyste udrželi rovnováhu. Někdy je skutečně náročné zkoordinovat své tělo, aniž byste oba neupadli. Trénování asymetrických pohybů akrojógy rozvíjí nejen fyzické tělo, ale taky mozek. Levá mozková hemisféra je odpovědná za koordinaci pohybů pravé části těla a pravá mozková hemisféra naopak za levou část. Díky asymetrii některých pohybů rozvíjíte obě mozkové hemisféry současně. Cvičením akrojógy tedy posilujete svůj mozek a budujete nová nervová spojení hravou formou. Tím rovněž rozvíjíte svou pohybovou inteligenci, jež je často považována za samostatný druh inteligence.

Teď, když jste se obeznámili s benefity párového cvičení, je vhodné okusit je na vlastní kůži. I v józe platí, že není nad osobní zkušenost. Jestli se na akrojógu ještě necítíte, začněte partnerskou jógou. Partnerská jóga je takovým předstupněm akrojógy. Když jednou okusíte jógu v páru, pak vás přirozeně budou lákat i její náročnější formy. Přeji vám hezký zážitek. 🙂

/
Přečteno 3 980 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *