Od nemoci k vyléčení: Sestava jógových cviků pro dosažení optimální funkce štítné žlázy (3. část)

Publikováno uživatelem

I. Aktivní dýchací cvičení

dychanie

Dýchaní s uzavřenou bradou

Dýchací cvičení zvaná pránajáma jsou jednoduchým způsobem, jak pomocí dechu transformovat pohyb vitální energie ve vitálním (energetickém) těle. Na harmonizaci krční čakry blahodárně působí zejména dýchací technika „dýchání s uzavřenou bradou“ (džalandhara bandha). Bandha představuje uzávěr (zámek) neboli svalový stah, jehož aktivace stimuluje proudění vitální energie. Toto dýchací cvičení odstraňuje energetické blokády v krční čakře, což má pozitivní vliv na funkci štítné žlázy.

Jak na něj? Nejdřív se pohodlně usaďte. V průběhu celého cvičení dbejte na to, abyste měli rovná záda. Případně se můžete jemně opřít o stěnu, což vám sezení s rovnými zády usnadní. Zhluboka se nadechněte. Pak skloňte hlavu a přitiskněte bradu ke krční jamce. Aktivace tohoto uzávěru (džaladhara bandhy) stimuluje vitální energii v krční čakře. Zkontrolujte vytažení zad. Pomalu vydechujte. V poloze se skloněnou hlavou se taky nadechněte. Při nádechu cítíte, že přes nos se moc nadechnout neumíte, proto dýcháte hrudníkem, který se při nádechu zvedá. Po hrudním nádechu chvíli vytrvejte se skloněnou hlavou a pak ji zvedněte. Zvednutím hlavy se bandha (uzávěr) uvolní. A teď můžete volně vydechnout. Popsaný způsob dýchání několikrát zopakujte. Při počtu opakování se řiďte vnitřní intuicí. Když se začnete cítit nepříjemně, nenuťte se pokračovat… Tak jako u každého cvičení i v tomto případě platí, že pravidelným prováděním techniky se dopracujete k více opakováním, čímž se účinnost dýchacího cvičení zvýší.

II. Jógová cvičení – ásany zaměřeny na harmonizaci 5. čakry

K harmonizaci 5. čakry vám může značně dopomoct i provádění specifických jógových ásan. Jestli se rozhodnete harmonizovat svou 5. čakru, vyčleňte si určité časové období (doporučuji alespoň 3 měsíce), během něhož se budete pár minut denně věnovat procvičování následujících ásan. Snažte se na těch pár minut nemyslet na pracovní záležitosti a jiné povinnosti. Naopak, v průběhu cvičení se zaměřte na energii v oblasti krku, přesněji v oblasti ohryzku.

1. POZICE MRTVOLY

lezanie5

Lehněte si na podložku a snažte se zcela uvolnit. Zní to celkem jednoduše, ale i dosažení uvolnění vyžaduje jistou dávku soustředěnosti. Když ležíte v pozici mrtvoly, zaměřte svou pozornost postupně na jednotlivé části svého těla a vědomě je uvolněte. Začněte od prstů na nohou a postupujte směrem nahoru. Vědomě uvolněte kolena, stehna, pánev, hrudník, ramena, lokty, ruce, zápěstí i prsty na rukou. Pak pokračujte vědomým uvolněním krku, centra páté čakry. Uvolněte taky bradu, ústa, rty, lícní kosti, oči, obočí a čelo. Uvědoměním jednotlivých částí svého těla se můžete důkladně zbavit strnulosti. Sami budete překvapeni, kde všude ve vašem těle na strnulost a křečovitost narazíte.

most

2. MOST

Ležíte na podložce s rukama vedle těla a dlaněmi směrujícími dolů. Pokrčte nohy v kolenou. Nasměrujte chodidla paralelně v šířce boků. S nádechem tlačte pánev vzhůru a otevírejte hrudník tak, že tlačíte lopatky k sobě. V této pozici chvíli spočiňte a dýchejte. V pozici mostu stimulujete funkci štítné žlázy. Po pár vteřinách pomalinku spouštějte páteř – obratel po obratli – zpátky na podložku.

dobra sviecka3. SVÍČKA

Ležíte na podložce a postupně zvedáte nohy směrem k hrudi, čímž se vám zaoblí záda. Když zvedáte nohy do výšky, podepřete se rukama. V poloze svíčky vytrvejte co nejdéle a dýchejte v pravidelném rytmu. Jestli se vám pozice svíčky zdá náročná, lehněte si na složenou deku, kterou si umístíte pod horní krční obratle. Roh deky lemuje ramena.

Hlavou se tedy dotýkáte podlahy. Tato pomůcka vám usnadní provedení cviku.

nohy za hlavou4. PLUH

Z pozice svíčky pomalu spouštějte nohy za hlavu tak, aby se prsty na nohou dotýkaly země, přičemž kolena jsou podle možností propnutá. Ruce zkuste spojit. Jestli vám ohybnost vašeho těla nedovoluje provedení této pozice, zkuste to s pomůckou. Položte si za hlavu židli, na kterou umístíte nohy. To vám umožní setrvat v pozici pluhu a udělat pár nádechů a výdechů.

ZAVRETE USI5. POZICE ZAVŘENÝCH UŠÍ

Když jste zvládli pluh, zkuste ohnout nohy v kolenou a přitisknout je k uším. Opět se párkrát nadechněte a vydechněte a poté pomalu spouštějte páteř na podložku.

Nohy se přirozeně sklápějí směrem dolů.

 

kolaz 2.

6. POZICE RYBY

Po svíčce a pluhu je vhodné provést pozici ryby, která má dvě varianty. Lehněte si na záda, ruce umístěte vedle těla. Zvedejte hruď a opírejte se přitom o lokty. Tím se ohnete v zádech tak, že se podlahy dotýkáte jenom temenem hlavy. Druhou variantu pozice ryby, o něco méně náročnou, provádíte s nohama pokrčenýma v kolenou. Když jste stabilizovaní, spojte ruce nad pupkem.

dieta7. POZICE DÍTĚTE

Klekněte si na kolena a sedněte si na lýtka. Předkloňte se. Hlavu nechte klesat k zemi. Ruce jsou spuštěné podél nohou. Spočiňte chvíli v pozici dítěte a odpočiňte si po provedení celé sestavy. Nepotřebné myšlenky nechte přes čelo proudit do země.

/
Přečteno 3 498 x

Komentáře 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *