Co všechno mi přinesl jeden rok cvičení Tai Chi (a co může přinést i vám)

Publikováno uživatelem

Když jsem před rokem zaslal přihlášku na začátečnický kurz Ta Chi a Qigongu, téměř vůbec jsem nevěděl, do čeho jdu a co vlastně hledám… Pak jsem začal navštěvovat lekce Ta Chi a Qigongu pro začátečníky. A otevřel se mi nový úžasný svět východní moudrosti, nová cesta, po níž můžu kráčet svým vlastním tempem tak dlouho, jak budu chtít.

Možná jste na tom stejně, jako jsem na tom byl před rokem já. Tento článek je určen pro ty z vás, kteří přesně nevědí, co od Tai Chi očekávat, kteří váhají a uvažují, co jim Tai Chi může v životě přinést.

Níže popisuji sedm hlavních přínosů Ta Chi a Qigongu, jak je vnímám po roce cvičení (a studia).

 1. V cvičení Tai Chi a Qigongu najdete způsob, jak propojit váš moderní svět s moudrostí starověkého světa.

Tai Chi je tradičním čínským uměním kultivace celkového zdraví (wellness). Máte zájem vyzkoušet stovkami let ověřený způsob prevence a rozvíjení celkového zdraví, který by vás navíc nenásilnou formou uvedl do světa východní filosofie a tradiční medicíny? Pak jsou Tai Chi a Qigong pro vás jako stvořené!

Tai Chi je totiž skvělým způsobem, jak se začít obeznamovat se systémem východní životní filozofie „za pochodu“. Když začnete navštěvovat lekce Tai Chi a Qigongu, jistě brzy zjistíte, že ani zdaleka nejde jenom o tradiční bojové umění. Je to spousta dalších věcí, které s tím souvisejí – čínský náhled na energetická centra těla (nejde o čakry), tradiční čínská medicína, kultivace životní energie (čchi), meditace, dýchání, správné držení těla během cvičení, ale i v běžném životě a tak dál.

Pro mě je tedy cvičení Tai Chi ještě lepším způsobem, jenž mi umožňuje nasávat poznatky východní moudrosti snadněji než samotné studium. Proč? Protože mi dovolí východní světonázor prožít na vlastní kůži a tak jej vlastně pochopit. Poskytuje mi subjektivní zkušenost z první ruky.

 2. Cvičení Tai Chi rozvíjí vaší Body Intelligence.

Cvičení Tai Chi je tou správnou volbou pro každého, kdo chce zapracovat na rozvíjení hlubšího vztahu se svým tělem. Praxe Tai Chi nás učí obrátit pozornost a plně sledovat své vlastní tělo a jeho pohyby. Zpočátku jsou lekce Tai Chi zaměřené na nacvičování základních tělesných pozic a jednoduchých forem a jejich neustálého opakování. Cílem je rozvinout koncentraci – během cvičení bychom totiž měli věnovat svému tělu a jeho pohybům stoprocentní pozornost. To je skvělý základ pro budování vyššího stupně vědomí ohledně svého těla, tedy vyššího BQ.2015_09_11-18_10_00-6590

3. Cvičení Tai Chi vám pomůže uvolnit kreativitu.

Jsem přesvědčen, že ty nejlepší myšlenky se rodí z klidné, uvolněné a pokojné mysli. K takové mysli nám dopomáhá i trpělivé opakování pohybů a hluboká koncentrace, které doprovázejí každé cvičení Tai Chi.

Rovněž platí, že cvičením Tai Chi velice efektivně rozvíjíme své sebeuvědomění. Někomu by se mohlo zdát, že stát jako strom dvacet minut je docela nudná záležitost. Ale i to má své opodstatnění. Zeptejte se sami sebe – kolik minut v týdnu věnujete jenom sami sobě a ničemu jinému? Kolik minut týdně se dokážete absolutně ponořit do sebe? Lekce Tai Chi vám na tyto užitečné činnosti vytvoří časový prostor. Přirozeným důsledkem obrácení pozornosti na sebe (a do sebe) je zvýšení vašeho sebeuvědomění. To se projeví například tím, že si budete víc vědomi svých silných a slabých stránek. Mnohem líp si začnete uvědomovat, v čem vynikáte a k čemu přirozeně inklinujete. To může úžasným způsobem probudit vaše zásoby energie určené pro kreativitu.

Třeba jeden můj kamarád z cvičení, který se živil jako programátor her, si po jistém času cvičení Tai Chi uvědomil, že v kontrastu s tím, co dělá, pociťuje touhu vytvořit něco hmotného, něco skutečného. A tak začal doma na balkónu vyrábět dětské stavebnice ze dřeva. Žádný superprojekt, prostě začal dělat to, k čemu ho to táhlo. Když mi pak ukázal fotky, byl jsem docela překvapený. Stavebnice vypadaly skvěle. A každopádně šlo o docela impozantní výkony někoho, kdo nikdy předtím nedržel v ruce pilku.

Faktem je, že pravidelné cvičení Tai Chi ve vás zaručeně rozproudí pohyb. Mám na mysli pohyb jako princip života. Tato hybná síla se ve vás bude hromadit a bude se chtít postupně projevit i mimo cvičební sál. Pak se dají mnohé věci (problémy? výzvy? touhy?) ve vašem životě do pohybu. Je to i má vlastní zkušenost. A zkušenost dalších lidí, které jsem potkal na lekcích.

Nejde o nic magického, zkrátka takto to funguje, pokud uznáte základní princip východního učení, jímž je pohyb. Jak píše ve své knize má učitelka Bea Luby: „Jestli neumíš běhat, pak kráčej. Jestli neumíš kráčet, pak se alespoň zkus plazit. Jenom nikdy nezůstávej na jednom místě!“

 4. Cvičení Tai Chi a Qigongu přirozeně regeneruje a posiluje klouby.

Dokonce i lidem, kteří moc „nevěří na energie“, může pravidelné cvičení Tai Chi přinést řadu zdravotních benefitů. Pro mě je významným benefitem pravidelného cvičení Tai Chi přirozené posílení mého kloubového zdraví.

Rozvojem své somatické inteligence jsem postupně dokázal vnímat signály svého těla, jež mi naznačovalo, že mám jisté genetické predispozice k rychlejšímu opotřebení kloubů, zejména pak ramenních. Uvědomil jsem si, že tato omezení musím zkrátka přijmout. Uvědomil jsem si, že pokud se chci dál věnovat pohybovým aktivitám, které představují značnou zátěž pro mé klouby (kalistenika, intervalový běh, plyometrický trénink), budu muset udělat jistá opatření do budoucna. Tímto opatřením je pro mě cvičení Tai Chi.

Již samotná rozcvička („warm up“) před cvičením Tai Chi je zaměřená na důkladné rozhýbání kloubů. Je to potřebné, protože při cvičení Tai Chi se totiž obvykle zapojuje celé tělo. Proto rozcvičku tvoří množství rotačních cviků zaměřených na rozcvičení zápěstí, ramen, kolen, kotníků, kyčlí, krku… Tyto rotace se vykonávají pomalu a v takovém rozsahu, aby to bylo pro cvičícího pohodlné. Podle čínské medicíny rotační cviky kloubů zvyšují průtok čchi (energie) tělem a odstraňují energetické bloky. Kdybychom to chtěli interpretovat z „neenergetického“ hlediska západní medicíny, mohli bychom vlastně říct, že rotační cviky zvyšují cirkulaci krve ve svalech, jež jsou napojeny na klouby. Tím dochází k jejich regeneraci a pročišťování synoviální tekutiny.

Jednotlivé formy Tai Chi a Qigongu se pak vykonávají spíš pomalu, plynule a precizně – tak, aby bylo možné udržovat koncentraci na každý jednotlivý pohyb a současně udržet plynulost dýchání. Jednotlivé pohyby se mají rovněž mnohokrát opakovat, abychom dosáhli mistrovství. To potvrzuje i význam slova „gong“ neboli „kung“, jež se dá přeložit jako dlouhotrvající kultivace schopností. Pravidelné vykonávání krouživých a plynulých pohybů všech částí těla má nepochybně skvělý terapeutický účinek, a to nejenom na regeneraci samotných kloubů, ale taky svalů a tkaniv v okolí kloubů.

5. Na lekcích nepochybně potkáte množství zajímavých a otevřených lidí.

Jste-li mladí a baví vás východní formy kultivace zdraví a vůbec východní životní filozofie, pak se rozhodně nestyďte a vyhledejte si nějaký začátečnický kurz Tai Chi. Je to ta nejlepší věc z hlediska získání počáteční motivace pro cvičení. V běžném životě totiž asi nebudete mít moc příležitostí vést rozhovory o práci s vlastní energií a podobně. To se určitě změní, pokud vystoupíte ze své komfortní zóny a přihlásíte se na kurzy Tai Chi a Qigongu.

Já jsem během kurzů Tai Chi a Qigongu poznal hodně zajímavých lidí. Na jednotlivých lekcích jsem potkal lidi z nejrůznějších profesí – lékaře, psychology, právníky, programátory, lidi z korporátního světa… Všichni přicházeli na lekce otevření a bez předsudků. Všichni se chtěli dozvědět víc o východních metodách prevence a léčby. Jednou jsem třeba potkal prokurátora, u něhož jsem ještě jako student práva stážoval. Když jsem se s ním dal do řeči, řekl mi, že na lekce plánuje chodit i se svou rodinou. To mě docela překvapilo i potěšilo. Jindy jsem si zase povídal s psycholožkou, která mi ochotně sdělila hodně zajímavé věci ohledně mé osobnosti. Takové otevřené prostředí zvyšovalo mou motivaci k dalšímu cvičení a studiu.

Začátečnické lekce Tai Chi a Qigongu určitě nevyžadují žádnou nadprůměrnou fyzickou kondici. Proto se tam můžete setkat s lidmi všech věkových kategorií, což je taky docela obohacující. Mě každopádně nejvíc potěšilo, že jsem se skamarádil s jinými mladými lidmi, které stejně jako mě baví poznávat nové světonázory a formy osobního rozvoje.

6. Základní cviky se dají rychle naučit a pak cvičit doma jako forma prevence.

Dnes si každý může na internetu po chvilce úsilí dohledat množství instruktážních videí cvičení Tai Chi a začít cvičit z pohodlí domova. Přesto si myslím, že to není nejvhodnější způsob, jak s Tai Chi začít. Tyto věci z videí na YouTube nenasajete tak snadno. Naproti tomu s principy Tai Chi a Qigongu se dokážete docela rychle a nenásilnou formou seznámit během lekcí. Tam vám totiž lektor vysvětlí nejen to, jak cvičit konkrétní pohyby a formy, ale i proč. A to je stejně důležité. Bez znalosti podstaty příslušného cviku by vám totiž jeho opakování mohlo připadat leckdy nudné nebo bez většího přínosu.2015_09_11-18_24_12-6670

Situace se ale rychle změní, jakmile pochopíte základní principy cvičení Tai Chi a Qigongu. Pak můžete snadno pokračovat ve své praxi doma a po čase se třeba zapsat na jiný kurz a podobně. Jak je to tedy se snadností cvičení Tai Chi? Tai Chi zahrnuje množství jednoduchých cviků nenáročných na koordinaci a pohybovou paměť, které ale mají zásadní a dalekosáhlý přínos pro celkové zdraví člověka. Například Strom života. Samotné provedení tohoto cviku je velice jednoduché – stačí si v podstatě osvojit správný postoj (podsazení pánve) a správně dýchat. Tento cvik pak může každý po krátkém čase začít cvičit i doma. Kdybych ale měl popsat všechny jeho přínosy pro zdraví, vydalo by to na samostatný článek, takže pak někdy příště J.

Brzo po seznámení se se základními cviky jsem začal Tai Chi a Qigong cvičit ráno – hned po probuzení. I Číňané cvičí Tai Chi nejraději při raním rozbřesku, protože tehdy je venku svěže a rostliny vydávají kyslík. To přispívá k cirkulaci čchi v těle. Cvičení jednoduchých cviků Tai Chi a Qigongu ráno (včetně rozcvičky, která zahrnuje rotační cviky pro klouby) považuji za jednu z mých nejlepších forem prevence zdraví a posilování vitality vůbec. Nejlepší na tom je, že pro účely ranního rozproudění čchi skutečně nepotřebujete být mistrem Tai Chi ani pokročilým žákem. Postačí jenom znalost základních cviků a hurá do toho! Vitalita pro celý den je zabezpečená!

7. Cvičení Tai Chi je pro každého, kdo chce spojit meditaci a pohyb.

Nedílnou součástí cvičení Tai Chi je koncentrace na správné dýchání. Dýchání musí být plynulé. Soustředění pozornosti na tak základní životní funkci, jakou je dýchání, je vlastně princip meditace. Právě během lekcí Tai Chi si můžete poprvé uvědomit, jak příjemné (a uvolňující) je hluboké dýchání a jak se liší od běžného plytkého dýchání, které využíváme během dne. To vás může přivést k zájmu o meditaci.

Cvičení Tai Chi je rovněž ideální pro ty z nás, kteří „trpí“ syndromem nedostatku času pro takové prospěšné aktivity, jakými jsou meditace, tvořivá vizualizace nebo kontemplace (což je vlastně rozjímání na nějaké „vznešené“ téma jako například soucit k jiným bytostem). Pokud si nedokážete na tyto aktivity najít čas doma, zaručeně si na ně „najdete čas“ během lekcí.

Tai Chi totiž obsahuje celou řadu meditativních cvičení jako například Strom života nebo Pět sedících cvičení Qigongu. Vše se odvíjí samozřejmě i od učitele a jeho stylu. Já jsem měl třeba lekce Tai Chi a Qigong vždy obohacené o různé vizualizační techniky a cviky (zejména uprostřed lekce a během relaxace na jejím konci), což mi dost vyhovovalo. Ale nemusí to být pravidlem. Proto si před přihlášením na kurz zjistěte, jakým způsobem budou lekce probíhat a jestli budou zahrnovat i tyto techniky.

 Tai Chi vnímám především jako osobní cestu. Při cvičení Tai Chi neusiluji o dokonalost. Vím, že mistr ze mě nikdy nebude. Spíš se snažím přizpůsobit cvičení mým aktuálním možnostem a rozvrhu. Někdy cvičím víc, někdy míň. Ale rozhodně chci pokračovat dál. V Tai Chi jsem totiž našel nový svět, který mi umožňuje dobít energii, kdykoliv do něj vstoupím.

 

 

/
Přečteno 3 560 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *