Představujeme pilíře pevného zdraví: zelené potraviny

Publikováno uživatelem

Před dvěma lety jsem začala užívat chlorellu. Když jsem o ní četla, fascinovalo mě, jak široký je její pozitivní vliv na lidský organismus. Chtěla jsem nabrat více energie, podpořit detoxikaci a tím i imunitu. A tak jsem ji začala užívat. Když se podívám zpět, po celou tu dobu se cítím skvěle a vůbec si nepamatuji, kdy jsem byla naposledy nemocná. Zlepšilo se mi trávení, ustoupilo akné a ráno se budím s energií. A nebylo tomu vždycky tak… Samozřejmě že to není jen zásluhou chlorelly. Nejsme totiž jen továrna chemických reakcí. Zdraví není jen o stravě, přesto k němu obrovským dílem přispívá. 🙂

Nedávno jsem natrefila na skvělou knihu Zelené potraviny: Když jídlo je naším lékem. Konečně jsem se podrobněji seznámila i s jinými „ zelenými životabudiči“. Sem tam jsem o nich něco slyšela, ale chyběly mi hlubší souvislosti. Kniha mi pomohla získat ucelený pohled na svět zelených potravin a pochopit, v čem tkví jejich síla. Je velice poutavá a vhodná

  • pro každého, kdo ví, že prevence je lepší než hašení důsledků nemocí,
  • a taky pro každého, kdo se rozhodne své nemoci konečně zbavit, nikoliv jen pasivně přihlížet jejímu průběhu.

kvapky na trave

Kniha Zelené potraviny: Když jídlo je naším lékem

Ačkoliv je kniha psaná velice přátelským tónem, je nabitá fakty a odkazy na nejrůznější výzkumy z oblastí zelených potravin. Hodně mě překvapilo, že vědecký výzkum zelených potravin je tak rozsáhlý a došel tak daleko. Dokumentuje nespočetné množství pozitivních vlastností zelených potravin. To, co moderní věda teprve zkoumá, bylo již dávno doloženo osobními svědectvími. Výrazné zlepšení zdraví zaznamenaly již miliony lidí po celém světě poté, co začali svůj jídelníček obohacovat o zelené potraviny. Účinky zelených potravin potvrzuje i případ „zázračného“ uzdravení Ann Wigmorové, průkopnice v zelené revoluci, který je popsán v knize. Konzumace zelených potravin je u nás přesto považována za jakýsi módní výstřelek nadšenců zdravé stravy, který jako jiné podobné trendy časem jistě odezní.

Zajímavé je, že kniha neobsahuje žádné obrázky, což mi osobně vůbec nevadí, protože díky tomu je štíhlounká a může být třeba perfektní společnice na cestu dopravními prostředky.

Kniha Zelené potraviny vás provede zajímavými experimenty a obeznámí vás s vlastnostmi a účinky

Na knize Zelené potraviny: Když jídlo je naším lékem mě nejvíc zaujalo, že u každé popsané zelené potraviny jsem se dozvěděla ty nejpraktičtější informace, tedy:

  • jaké vitamíny, minerály a jiné důležité živiny konkrétní zelená potravina obsahuje. Nejde pouze o jejich vyjmenování, ale taky o vysvětlení, proč jsou důležité a jaký vliv mají na náš organismus;
  • na které nemoci má užívání konkrétní zelené potraviny vliv a jakým způsobem může pravidelná konzumace zelené potraviny zlepšit stav dané nemoci, vše je doplněno informacemi o různých experimentech, s uvedením odkazů na konci knihy;
  • jak mám danou zelenou potravinu užívat a zakomponovat ji tak do své výživy.

uroda

Zelené potraviny a jejich účinky

  • Mladá pšenice

Mladá pšenice je nabitá mnohými enzymy. Obsah enzymů v lidském těle s narůstajícím věkem klesá, a proto je konzumace mladé pšenice velice vhodná pro starší lidi. Enzymy jsou odpovědny za trávení, štěpení živin a neutralizování škodlivin vznikajících při metabolických procesech. Má příznivé účinky při zácpě, průjmu a jiných trávicích potížích. Je doporučována lidem trpícím ulcerativní kolitidou, tedy zánětem střev.

  •  Mladý ječmen

Mladý ječmen se zastoupením živin hodně podobá mladé pšenici. Některé minerály však jsou zastoupeny ve větším množství, a proto je vhodný zejména pro lidi trpící jejich nedostatkem. Listy mladého ječmene obsahují 25x více draslíku, 37x více vápníku, 2x více hořčíku, 5x více železa a 2x více fosforu. Obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, z nichž tělo tvoří bílkoviny. Rostlinné bílkoviny jsou v porovnání s bílkovinami živočišnými mnohem lépe vstřebatelné.

  • Alfalfa

Alfalfa neboli vojtěška je plodina, kterou využívá jak ajurvéda pro její schopnost čistit krev, tak i tradiční čínská medicína pro její močopudné účinky a blahodárný vliv na ledviny. Kořeny vojtěšky se prodírají půdou až do neuvěřitelné hloubky 12 metrů, někdy i víc. Díky tomu je tato plodina schopna vytáhnout z půdy množství živin. Obsahuje například méně vyskytující se vitamín U, který je účinný v prevenci a léčbě žaludečních a dvanáctníkových vředů.

  • Spirulina

Až 70 % hmotnosti spiruliny tvoří bílkoviny s vyváženým poměrem aminokyselin. Spirulina co se týče obsahu bílkovin a vitamínu B12 předčí i hovězí maso. Proto je doporučována vegetariánům, veganům a taky sportovcům, kteří preferují rostlinné zdroje bílkovin. Spirulina je také výborným pomocníkem při hubnutí, snižuje totiž chuť na sladká jídla. Užívání spiruliny má pozitivní vliv na zdravotní stav diabetiků 2. typu. Jednoduše vstřebatelné cukry pomáhají v udržování stálé hladiny krevní glukózy.

  • Chlorella

Chlorella je jedničkou v detoxikaci. Díky vysokému obsahu chlorofylu a speciální vláknině na sebe umí navázat množství pesticidů, toxinů, těžkých kovů, zbytků léků a jiných škodlivin a následně podpořit jejich vyloučení z těla. Obsahuje unikátní růstový faktor CGF, který je důvodem její vysoké reprodukční schopnosti. Chlorella tedy roste velice rychle. Růstový faktor podporuje regeneraci a růst nových buněk i v lidském těle. Tím pravidelná konzumace chlorelly zpomaluje stárnutí a má omlazovací účinky.

  • Mořské řasy

Mořské řasy mají protivirové, protiplísňové a antibakteriální účinky. Jsou výrazně zásadotvorné a tím pomáhají v zmírnění překyseleného prostředí organismu. Obsahem vlákniny a chlorofylu podporují činnost trávicího traktu. Jsou velice bohaté na jód, čímž napomáhají správné funkci štítné žlázy. V porovnání s rybami mají jednu výhodu – neobsahují žádný tuk. Ačkoliv je rybí tuk velice zdravý, ukládají se v něm často i toxické látky a karcinogeny vyskytující se ve vodě.

Proč vsadit na zelenou?

  • Co umožňuje rostlinám proměnit sluneční záření na vlastní energii potřebnou pro všechny procesy? Je to látka chlorofyl – naprosto esenciální složka rostlin. Chlorofyl má v přírodě nezastupitelné místo. Jeho pozitivní vliv na život je zřejmý. V posledních desetiletích objevujeme, že stejně důležitý je i ve výživě člověka.
  • Navíc jsou vitamíny, minerály a živiny v rostlinách zastoupeny v ideálním poměru – tedy tak, aby rostliny mohly růst. Fungují jako dokonalý celek. Živiny se vzájemně doplňují. Zvyšují svou účinnost ve vzájemné kombinaci. Jiné se naopak vzájemně povzbuzují, aby se nezničily, když prochází kyselým prostředím (jaké je třeba v našem žaludku). Každá složka má v rostlině svůj nezastupitelný význam.

chlorofyl

Kdy jsme zapomněli na přírodní zdroje vitamínů a minerálů?

Objem vitamínů a minerálů v našem jídelníčku klesl v důsledku nešetrných metod, jež využívá moderní zemědělství. Abychom tento deficit mohli doplnit, díky farmaceutickému průmyslu rapidně vzrostla výroba syntetických doplňků stravy.

Pamatujete na to, když se u nás po rozpadu socialismu roztrhl pytel s výživovými doplňky? Lékárny se plnily syntetickými doplňky stravy a nejrůznějšími (nejlépe šumivými) vitamíny. Polykání vitamínových tablet rychle nabylo na popularitě. A největším „pánem“ bylo céčko.Téměř celá republika pila šumivou vodu. 🙂

Má vzpomínka na „céčko“

Já si na to docela pamatuji. 🙂 Ještě jsem chodila do školky. Jednou jsem byla nemocná, a tak mě máma poslušně vzala za paní doktorkou. Když jí paní doktorka řekla, aby mi koupila céčko v tabletách, máma se moc rozčílila. Nic mi nekoupila. Takové jsem já byla krkavčí dítě… Máma pořád říkala, ať sním ovoce a zeleninu z naší zahrádky. A já jsem čím dál tím víc záviděla všem dětem ve školce, kterým voda ve skleničce tak krásně šuměla.

Můj obdiv k syntetickému céčku a šumivé vodě narostl do neuvěřitelných rozměrů. Na základce jsem si z prvních peněz v pokladničce konečně koupila tolik obdivované šumivé tablety. Místo tatranky jsem si koupila céčko, chápete to? Kdo by v té době nechtěl takové dítě?! Dodnes si pamatuji, jak starostlivě jsem krabičce s céčkem vyčlenila místo v polici s mými nejoblíbenějšími věcmi. Vedle dopisních papírků a památníků jsem pak položila vytouženou krabičku s céčkem. Konečně i mně voda ve skleničce šuměla!

Jak jsem rostla, postupně z této „céčkové bubliny“ vyrůstali i ostatní. Z vlastní zkušenosti jsme mnozí pochopili, že užíváním syntetických vitamínů se zářícímu zdraví moc nepřibližujeme.

Návrat ke zdrojům přírody

cestADnes se již tolik nespoléháme, že nás zachrání jeden izolovaný vitamín koncentrovaný v tabletě. I když je význam céčka mimořádný, vědci se dnes přiklání k názoru, že izolované syntetické vitamíny naše zdraví nijak výrazně neposílí. Vstřebatelnost a využitelnost synteticky vyrobeného vitamínu je velice nízká. A právě vstřebatelnost je tím nejdůležitějším atributem, na který mnoho lidí užívajících doplňky stravy zapomíná. Jak píše autorka knížky Zelené potraviny Maria Dallen hned v úvodu, živiny obsažené v rostlinách „nejsou jen souborem izolovaných látek, ale fungují společně, jako soukolí dokonalého stroje.“

Naproti tomu dnes vzrůstají výzkumy zelených potravin a potvrzují pozitivní vliv chlorofylu na lidský organismus. Je načase vrátit se k přírodním zdrojům živin nabitých chlorofylem. Pokud nemáte pravidelný přístup k bylinám, zejména těm divoce rostoucím (jsou skvělým základem zeleného smoothie), vsaďte na obilné výhonky nebo řasy. Rostlinná strava ve své komplexnosti je pořád tím nejlepším zdrojem živin. Nebo si pro začátek přečtěte knížku Zelené potraviny: Když jídlo je naším lékem a přesvědčíte se sami.

Knížku Zelené potraviny: Když jídlo je naším lékem doporučuji číst v kombinaci s o něco obsáhlejší knihou Zelená pro život. Kniha Zelená pro život popisuje fascinující životní příběh světoznámé autorky Victorie Boutenko a její průkopnický výzkum o pozitivním vlivu pravidelné konzumace zelených smoothies na zdraví člověka.

/
Přečteno 358 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *