Naučte se žít všímavě: interview s autorkou online kurzu Mindful life, psycholožkou Kasiou Kordou (první část)

Publikováno uživatelem

Díky rostoucí popularitě fenoménu mindfulness se dnes už i u nás najde množství lidí, kteří o všestranných přínosech technik všímavosti něco slyšeli a také něco přečetli. Možná do této skupiny zvědavců a hledačů síly přítomného okamžiku patříte taky. Toužíte s pomocí mindfulness neboli všímavosti vylepšit některou z klíčových oblastí svého života (např. zdraví, vztahy, sebevědomí, seberealizace). Třeba si také chcete osvojit techniky všímavosti pro snižování stresu a úzkosti. A možná si chcete vyzkoušet, jaké to je prožívat život „teď a tady“, opakovaně nacházet krásu v maličkostech a užívat si každý den naplno. Anebo byste se zkrátka rádi naučili zajímavé techniky a praxe, které vám pomůžou prožívat každý obyčejný den neobyčejně – plynně, s větší radostí, lehkostí a nadhledem. Je tu ale jeden háček. Zatím nemáte žádnou konkrétní představu, jak byste mohli začít s vlastní praxí.

Kde (a jak) začít s mindfulness? Jaké by měly být vaše první kroky pro seznámení s uměním všímavosti?

Jednou z úžasných věcí na mindfulness je, že s ním můžete začít okamžitě. Nemusíte si pořídit žádnou drahou výbavu. Nemusíte nikam chodit. Se svou myslí můžete začít pracovat hned teď a tady. Hned po dočtení tohoto článku můžete začít žít více všímavě a pozitivně ovlivňovat svou mysl, tělo, duši a samozřejmě také svět kolem. Stačí poznat několik základních principů umění všímavosti.

pokud-te-nekdo-vyvede-z-miry-je-to-znak-toho-ze-ty-sam-jsi-ztratil-svou-vnitrni-rovnovahu

Psycholožka a zakladatelka online projektu Mindful life, Kasia Korda, do své poradenské praxe zahrnuje techniky mindfulness již 8 let. Dnes je také respektovanou lektorkou, která pravidelně pořádá kurzy, workshopy a semináře s tematikou mindfulness pro široké odborné publikum i veřejnost. Kasia je rovněž autorkou úspěšného 8týdenního online tréninku mindfulness, který pravidelně absolvují desítky účastníku (doposud kurz absolvovalo více než 150 účastníků).

S Kasiou jsme si v první části tohoto veselého interview promluvili o tom, jak může nováček začít s vlastní praxí mindfulness a – co je stejně důležité – jak při ní dokáže setrvat.

kasia foto

Mgr. Katarzyna Korda Jedzoková – psycholožka, psychoterapeutka s výcvikem v kognitivně-behaviorální terapii, cestovatelka, matka dvou synů, milovnice života.

První část interview: Mindful životní styl – jak na to?

Kasio, proč se stalo šíření mindfulness tvou profesionální cestou?

Už od malička mě fascinovala mysl. V pubertě se to projevovalo experimentováním s látkami rozšiřujícími vědomí, pak mě to dovedlo ke studiu psychologie, následně ke studiu a praktikování buddhistických metod. Po vysoké škole se to v praxi všechno spojilo – Mindfulness jako skloubení psychologie a buddhismu – dvou fascinujících oborů, byla jasná volba. Pak už mi práce s klienty jen potvrzovala jak silné a úžasné techniky Mindfulness jsou, a jak dokážou lidem v dobrým slova smyslu proměňovat životy a ušetřit je zbytečného trápení – to mi každým dnem potvrzuje, že je to užitečný, smysluplný směr, a že stojí za to jej dostávat do povědomí.

Díky rostoucí popularitě mindfulness je u nás dnes mnoho lidí, kteří o přínosech technik mindfulness něco slyšeli a možná také něco přečetli. Nicméně nemají žádnou představu, jak by mohli začít s vlastní praxí. Jaké první kroky pro seznámení s mindfulness bys těmto „nováčkům“ doporučila?

Nejzákladnějším uměním Mindfulness je umění se zastavit v našem každodenním životě. To pak pomáhá protnout a měnit naše špatné návyky a také si víc vychutnávat krásy života. V dnešní době je spousta lidí ve spěchu, který vytváří tenzi jak v těle, tak v mysli. Když se naučíme pravidelně se zastavit a vychutnat si třeba jen 1 nádech a výdech, náš život se začne proměňovat.

Stručný popis praxe zastavení najdete na mém blogu v článku Návrat do přítomnosti – 30 sekundová praxe všímavosti.

Celá Mindfulness je o zaměření pozornosti – čím víc jsme schopni zaměřit pozornost do tady a teď, nenechat se rozptylovat obavami a očekáváním – tím jsme šťastnější.

Jak bys vysvětlila význam tvého 8-týdenního online tréninku mindfulness pro někoho, kdo nemá s meditacemi a mindfulness žádné předchozí zkušenosti?

Je to příležitost seznámit se s teorii, ale hlavně s praxí Mindfulness. Myslím, že to za mne popsala hezky jedna účastnice tréninku: „léta jsem četla motivační a inspirující články a zajímala se o osobní rozvoj, informace však nestačí – i když jsem souhlasně přikyvovala – můj život se tím neměnil. Mindfulness trénink je úplně jiný, protože tady je to o akci – začala jsem svou mysl trénovat a konečně vidím změny – už vím jak na to, uvádět ta moudra to praxe, a to je k nezaplacení!“.

Trénink je postavený tak, aby se účastník zorientoval v základních praxích – a měl možnost je používat a připomínat si je v každodenním životě. Je velmi intenzivní – v každé z 8-mi lekcí poodhalím jinou techniku, ke které si lze stáhnou mp3 nahrávku a používat ji tak v každodenním životě. Materiálu je tam hodně a každý si může vybrat jak trénink pojmout. Jde jej zvládnout za 8 týdnů, ale když člověk chce jít opravdu do hloubky, nemusí trénink absolvovat tak rychle, ale roztáhnout si ho klidně na dobu 1 roku

Díky tréninku člověk získá sadu užitečných nástrojů jak pracovat se svou myslí, a pak přirozeně díky své vlastní zkušenosti, podle toho co mu nejvíc sedí, si vybere ty techniky, které jsou pro něj nejpřínosnější.

s9cc2skysjm-green-chameleon

Meditace jsou hodně důležitou součástí systému mindfulness. Přesto, že někteří z nás usilují o to udělat si z meditací návyk, nedaří se jim. V tomto kontextu mě napadá hezký citát Sharon Salzberg:

Praxe všímavosti není náročná. Musíme si jenom zapamatovat, že ji máme dělat.

Co dle tvých zkušeností s klienty pomáhá k vytvoření návyku pravidelné meditace?

Nejlépe uděláme, když si vytvoříme návyk třeba jako s čištěním zubů np. každý den ráno a večer věnuju meditaci 10 minut a nepřemýšlím o tom, jestli na to mám nebo nemám chuť. Vždy je to otázkou priorit. Kdybychom jasně viděli kolik benefitů nám meditace z dlouhodobého hlediska může přinést a kolik utrpení nám ušetřit – vůbec bychom neváhali (možná bychom spíš vypustili to čištění zubů:)).

Jsme zvyklí na rychlé výsledky a ohňostroj. V meditaci se nic tak zábavného neděje a pro spoustu lidí je to nuda – začíná být zajímavější až po letech praxe. V dnešní době máme opačný návyk – návyk, že se musí něco dít – chceme všechno hned, očekáváme ohňostroje. V meditaci je to jako v posilovně – výsledek je otázkou času, který investujeme. Učíme se pozorovat svou mysl – a to občas není jednoduché. Meditace není relaxace – vyžaduje úsilí. Ale stojí za to!

Z tvého online kurzu vím, že mindfulness doslova mění pohled na život. Některé techniky mindfulness nám umožňují proměnit negativní situace na pozitivní životní lekce. Dokážeme být opravdu a bez přetvářky vděční za to „zlé“, co se nám v životě právě děje? Mohla bys trochu nastínit, jaké techniky mindfulness využíváš v tomto směru?

Je to podobné jako když za mnou přicházejí klienti – ze začátku mají trable, ale postupně jsou za ty trable vděční – protože právě ty trable je přivedly na cestu osobního rozvoje – přinutily je změnit staré vzorce myšlení a chování, protože byly neúnosné, a ta změna pak pozitivně ovlivňuje jejich život. Takže negativní situace mohou být dvojitým požehnáním – díky ním jsme nucení vycházet ze své komfortní zóny a posouvají nás na cestě osobního rozvoje. Upřímně vidíme ten přínos až po nějaké době. Ale v tréninku nabádám k tomu přistupovat ke každé nepříjemné situaci jako k možnosti nácviku a posílení naší vnitřní stability – takže místo toho abychom před nimi utíkali, říkáme: pojď a ukaž se:).

mindful life trenink

„Negativní situace mohou být dvojitým požehnáním – díky ním jsme nucení vycházet ze své komfortní zóny a posouvají nás na cestě osobního rozvoje,“ říká lektorka Kasia Korda.

Pak můžeme trénovat různými způsoby. Základem je situaci rozdýchat – přenést pozornost na fakt že dýchám – dech klidně prohloubit, nebo zaměřit pozornost do těla. U nás doma už rozdýchávají i děti včetně nejmladšího, kterému je rok a půl:)

Když se nám podaří pozornost přenést k dechu (rozdýchat) nebo k tělu (ustát – zakořenit se vnímat svoje tělo v nepříjemné situaci) přehodíme tak výhybku v našem mozku od rušivých emocí (které sídlí v limbickém systému – často řízeném automaticky) do šedé kůry mozkové – na kterou už máme vědomý vliv. Když se nám to podaří, vzniká prostor v naší mysli, ve kterém se můžeme sami rozhodnout, jak budeme reagovat a nenecháme se strhnout automatickými reakcemi.

Nepříjemné situace jsou našim nejlepším trenérem! Takže trochu masochisticky když, se nějaká taková blíží říkám si hurá zase možnost jak se posunout dál – je to taková hra. 🙂

Jak praktikovat mindfulness, když nemáme čas praktikovat mindfulness?  Nedávno jsi psala, že se teď více zabýváš technikami, které nezabírají moc času a jsou velmi efektivní. Jakých oblastí života se tyto techniky týkají?

Sama jsem máma 2 malých dětí a k tomu ještě pracovně aktivní. Často máme pocit, že když chceme meditovat musíme na to mít pár hodin denně:) Ale naši mysl máme stále sebou a je jen na nás, na co budeme zaměřovat naši pozornost. Trénovat bdělost – mindfulness se dá i za chůze, na procházce s dítětem, u oběda, u milování nebo ve sprše – takže týká se to všech oblastí našeho života.

Kasio, mnozí odborníci z oblasti wellness tvrdí, že ve Spojených státech jsou mindfulness a jóga dnes prakticky „mainstreamovou záležitostí“. Myslíš, že tyto celostní praktiky zdomácní i u nás natolik, že budeme moci konstatovat stejné závěry?

Doufám v to! Na druhou stranu mainstream nese ze sebou jistý punc povrchnosti – víc se o tom mluví, než se to dělá:) aby Mindfulness šla do hloubky a měla blahodárné účinky je třeba ji především dělat!! A nejde o to sedět na meditačním polštářku, nebo hlásat moudra, především jde o tu nejintimnější úroveň – úroveň práce s myslí a myšlenkami – do hlavy nám nikdo nevidí, a právě zde se dějí zázraky. A bývá to makačka zbavit se zbytečných myšlenkových vzorců a naučit se svou mysl používat laskavým a moudrým způsobem  – je to makačka, ale ta nejlepší investice našeho času a energie. 

meditace mindfulness

V další části rozhovoru s Kasiou Kordou se ponoříme do mindfulness ještě hlouběji. Z odpovědí Kasie se dozvíte, jak lze využívat techniky mindfulness pro vylepšení vztahů, dosažení úspěchu dle vlastních představ a mnohem víc. Dozvíte se například:

  • Jaká je spojitost mezi mindfulness a partnerskými vztahy,
  • Jak může využívání mindfulness v komunikaci s partnerem přispět k vytvoření a udržování romantického vztahu,
  • Jaké jsou souvislosti mezi mindfulness a sexuální energií,
  • Jak může mindfulness pomoct při cestě za životem dle vlastních představ a snů.

O osmitýdenním tréninku mindfulness se můžete dozvědět více z popisu online tréninku Mindful life v naší Akademii.

/
Přečteno 1 302 x