Naučte se, jak proměnit (nejen) letní zážitky na trvalý zdroj životní energie

Publikováno uživatelem

I vy v sobě při troše úsilí můžete objevit schopnost navodit si stav fyzické a duševní pohody kdykoliv, bez ohledu na to, kde se právě teď nacházíte a co děláte. Již po chvíli jednoduchého mentálního cvičení se můžete cítit oddechnutí, plní energie a chuti do života. Potřebujete využít jenom dvě věci – vlastní všímavost a zážitky, k nimž se můžete ve své mysli vracet.

Každý z nás během roku prožívá množství příjemných okamžiků, kdy se cítí šťastný, zdravý a plný životní energie. Obzvlášť s příchodem letního období v nás roste uvolněnost a touha užívat si život. Problémem je, že pro většinu lidí jsou tyto momenty štěstí a vnitřní pohody příliš prchavé. Nepřikládají jim žádný zvláštní význam a nenapadne je s nimi dál aktivně pracovat. A to je škoda. Právě z těchto jednoduchých okamžiků štěstí si totiž může každý vybudovat takovou malou vnitřní výživnou oázu. S lektorkou Tai Chi a Qigongu a terapeutkou východních systémů harmonizace, Petrou Cempírkovou, jsme přizpůsobili východní moudrost potřebám moderního člověka a připravili pro vás stručný návod, jak se můžete naučit momenty štěstí lépe vnímat, vědomě prožívat a pak se k nim znovu vracet. Naučte se, jak proměnit své zážitky na trvalý zdroj životní energie.

Naše každodenní fungování v moderním světě je více než hektické. Zvlášť během pracovního týdne mnozí z nás pociťují, že času není nikdy dostatek. Tento „časový dluh“ nás chtě nechtě vyčerpává a my toužíme dobít své zásoby energie. Petro, jak lze během letního období přirozeně načerpat dostatek životní energie do dalších částí roku?

Každý z nás je jiný a čerpá energii z jiných aktivit a zážitků. Univerzální návod proto neexistuje. Někoho nabudí, když ujede 60 km na kole nebo uběhne svých 20 km, jiného dobíjí, když si zazpívá se svou oblíbenou kapelou na koncertě, uspořádá pro partu přátel zahradní party nebo s dětmi celé odpoledne staví hrady z písku. Někomu vyhovuje projít se po lese, zacvičit si qigong nebo se posadit na břehu moře a pozorovat západ slunce a další má povznášející pocity, když vidí své dítko při školním vystoupení nebo rozkvetlou louku plnou kopretin.

momenty štěstí

A co dobíjí v létě vás?

Pro mě je to třeba noční obloha plná hvězd, výhled do kraje z vrcholků skal, chůze naboso v trávě či taiji v parku, když se den teprve probouzí a slunce prosvětluje listy stromů.

qigong v praze

Jak se můžeme naučit lépe rozpoznat ty zážitky, které jsou pro nás tím vhodným zdrojem životní energie?

Stačí, když se jenom na chvíli zamyslíte a zjistíte, co je to pravé pro vás. Myslím tím jakési vteřinové zastavení uprostřed dané aktivity nebo po jejím skončení, kdy si uvědomíte, že tohle je ono. Že tohle je ten okamžik, který byste chtěli prodloužit, vrátit nebo prožívat znovu a znovu. Moment, za který jste vděční, že se stal. Protože je vám v něm dobře a lépe než obvykle a ten pocit chcete zopakovat.

A v létě je ideální příležitost s tím začít, protože při dovolené tak nespěcháte a máte větší šanci si toho všimnout. Navíc jsou tam zážitky více koncentrované. Svůj volný čas přece chcete trávit příjemně a načerpat energii na zbytek roku.

Zkuste si vybavit, kdy vám bylo příjemně, hezky a dobře, kdy jste se cítili šťastní a veselí, z čeho jste měli radost. Není potřeba nutit se do meditace, když jste ve svém živlu při šplhání po skalách. I když to je svým způsobem také meditační stav, kdy jste naprosto vědomí v přítomnosti:). Můžete dojít i ke zdánlivě neslučitelným aktivitám, což vůbec nevadí. Prostě někdy je vám dobře, když protančíte noc až do rána a jindy třeba u malování.

Co přesně máte na mysli, když mluvíte o vědomém prožívání okamžiků, kdy se cítíme tělesně i duševně skvěle?

Jsou to ty „vaše“ okamžiky, které si uvědomíte už ve chvíli, kdy probíhají. Jakmile si toto „uvědomování si“ osvojíte, všimněte si zároveň, jak v tu chvíli reaguje vaše tělo a jak se cítíte. Pozorujte pocity, které máte, a myšlenky, co vás napadají. Vnímejte i detaily okolí. V jakém jste prostředí, s jakými lidmi, co se právě kolem děje, jaké zvuky, chutě a vůně s tím souvisejí, jestli svítí slunce nebo fouká vítr. Zkrátka si co nejlépe tento okamžik otiskněte do paměti i do srdce.

Jak se k těmto okamžikům můžeme vrátit později a čerpat z nich energii?

Nejsnazší je vybavit si pocit, který jste v tu chvíli měli, a přes něj se vrátit k celé scéně jako k fotografii. Dobře fungují také vůně, protože čichový nerv spojuje různé pachy s našimi emocionálními reakcemi a spouští i dávné vzpomínky. Určitě se vám někdy stalo, že jste ucítili známou vůni a okamžitě vám naskočilo, jak jste byli na táboře či u babičky na prázdninách.

Jak funguje vizualizační cvičení, jež umožňuje navození stavu fyzické a duševní pohody, které jsme prožívali v minulosti?

Když zavřete oči a jakoby je položíte do černého sametu, několikrát se uvolněně nadechnete a pak si vybavíte, jak jste se cítili v ten „váš“ okamžik. Můžete si představit, že jste opět na tom místě a v situaci, kdy jste byli šťastní. Vaše tělo a mysl zareagují podobně, jako by se to skutečně dělo právě teď. Rychle se tak dostanete z běžného kolotoče, brzy pocítíte úlevu, pozitivní naladění a energii do dalších hodin. Záleží na cviku, jestli si tento stav dokážete navodit jen za úplného ticha, usazení v pohodlné pozici a hodinu nikým nerušení, nebo vám na přepnutí stačí několik minut v klidném koutě, případně se vám to bude dařit i v davu lidí cestou do práce jen zavřením očí a zklidněním mysli na pár vteřin.

odhodlanie

Mnozí odborníci na mindfullness tvrdí, že stav štěstí je vlastně přirozeným stavem naší mysli, tedy jakýmsi „default nastavením“. Vizualizace okamžiků, kdy jsme se cítili v rovnováze, mi přijde jako jedna z cest, jak si toto základní nastavení mysli pravidelně obnovovat…

S tím naprosto souhlasím. Podívejte se na malé děti. Potřebují být najedené, vyspalé, aby je nic nebolelo a aby se cítily v bezpečí. Nic víc nepotřebují, aby byly přirozeně šťastné a spokojené.

Pokud si začneme všímat situací, kdy jsme spokojení my sami, a zpětně si je budeme vybavovat, zjistíme, že jich je čím dál víc. Dáváme tím signál svému tělu a mozku, že takhle je to správně, že takhle se chceme cítit.

Následuje pak změna našeho vnitřního nastavení, že tyto situace nebudeme k naší spokojenosti potřebovat. Pouze svým rozhodnutím, postojem, přístupem, můžeme to nazvat jakkoliv, budeme v souladu a v rovnováze neustále nebo po většinu času.

To je krásná myšlenka, Petro. V této souvislosti mě napadá citát známého tibetského lámy Rinpoche Tulku Lobsanga:

Budeš toužit po štěstí, až dokud neobjevíš, že štěstí je tvou přirozeností.

štěstí v lese

Pomáhá dle vašeho názoru k vytrénování mysli tímto směrem i Qigong nebo jiné celostní východní techniky kultivace bdělé pozornosti (mindfulness), které znáte (a doporučujete)?

Určitě qigong a taiji k tomu výrazně napomáhají. Praktikující se učí vnímat své tělo a energii, učí se způsoby, jak se uvolnit a vycentrovat, jak zharmonizovat tělo, energii a mysl, jak zůstat ve svém středu i při pohybu.  Doporučila bych také meditaci, při které se dostáváme do rozšířeného stavu vědomí. Podle mého názoru pak lépe vnímáme jemnější podněty i v běžném životě.

O Petře Cempírkové se můžete dozvědět víc na jejich stránkách věnovaných Tai Chi a Qigongu http://www.qigong-praha.cz/

 

/
Přečteno 237 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *