Pravidelná praxe vděčnosti má potenciál léčit a změnit člověku život: 7 způsobů, jak na to

Publikováno uživatelem

Víte, jak může pravidelná praxe vděčnosti vylepšit kvalitu vašeho života? Touto otázkou se zabývá Dr. Robert Emmons, profesor psychologie na kalifornské universitě UC Davis, již téměř 15 let. Jeho studie zaměřená na vliv vděčnosti na život člověka prokázala, že pravidelná praxe vděčnosti léčí, dobíjí energii a má potenciál celkově transformovat život člověka. Tato jednoduchá (a přesto nevšední) technika vede k posílení fyzického zdraví, pozitivnějšímu myšlení a zdravějším mezilidským vztahům. Ale moment… předtím, než vás obeznámím s neobyčejnými výsledky studie Dr. Emmonse týkající se vděčnosti, zeptejte se sami sebe:

Kdy jsem naposledy poděkoval sám sobě za to, co vše jsem dnes stihl, nebo za to, co se mi opravdu povedlo?

Nevzpomínáte si přesně? V našich zeměpisných šířkách nejsme zvyklí pochválit se za to, co jsme dnes udělali, ale spíše usínáme s myšlenkou, co vše jsme nestihli a kolik povinností se na nás zítra zase navalí. Tento postoj jen násobí každodenní dávku stresu, na kterou doplácíme vlastním zdravím. Taky jsem dlouho plula na této vlně… A přiznám se, že ještě pořád se učím, jak upřímně ocenit momenty všedních dnů, které v sobě skrývají na první pohled „neviditelné“ kouzlo výjimečnosti.

Jak říká jeden z mých oblíbených autorů E. Tolle:

Téměř každý člověk žije neustále pod tlakem, nikoliv proto, že je ohrožen vnějšími faktory, ale spíš tlakem své vlastní mysli.

pupak

Vděčnost jako životní postoj

Vděčnost, o které mluvíme, není pouhým zvykem říct „děkuji“ v situacích, v kterých nás naši rodiče naučili poděkovat. Kromě pouhého zvyku říct „děkuji“ můžeme zakusit hlubší rovinu vděčnosti, která spočívá ve způsobu nazírání na život. Jde o vnímání každodenních momentů jako darů, díky kterým rosteme, stáváme se zkušenějšími a silnějšími, i když mají někdy trpkou příchuť.

Pokud povzneseme vděčnost z pouhého zvyku na jakousi životní orientaci, můžeme se přiblížit benefitům, které tato technika ve své hloubce nabízí. Těmi se zabývají i vědci v početných studiích. Jednou z nejzajímavějších a nepřesvědčivějších studií je právě studie psychologa R. Emmonse.

Tady je ten nejdůležitější důvod, proč pěstovat každodenní vděčnost

Proč skutečně usilovat o vytvoření si tohoto pozitivního návyku? Protože bez připomínání si hezkých momentů všedních dnů se můžeme lehce ztratit ve své pracovní rutině a nabýt pocitu, že jsme šťastní jen 2 či 3 týdny v roce, když zrovna ležíme někde na pláži, u bazénu nebo si vychutnáváme dovolenkové kafe.

okulPři pomyšlení na chvíli, za kterou jste skutečně vděční, si možná vzpomenete na své promoce, povýšení v práci nebo vydařenu oslavu s rodinou či dětmi. To vše jsou rozhodně výjimečné chvíle, ale upřímně – kolik takových skvělých dní za rok prožijeme? A kolik za měsíc nebo týden? Většinou plujeme v moři každodenních povinností a zaběhnuté rutině. A pokud si vědomě nepřipomeneme nevšední okamžiky všedních dnů, lehce získáme pocit, že každodenní život postrádá pestrost.

Jenže rok nám nabízí 365 šancí, kdy si volíme, jestli svou mysl naplníme vděčností, nebo stěžováním si.

Pravidelné vyjadřování vděčnosti a oceňování toho, co máme, vede k větší radosti ze života, zatímco stěžování si na to, co nemáme, nás stahuje k emocím s negativním nábojem. A ty můžou mít vliv nejen na naše zdraví, ale i pracovní nasazení nebo motivaci posouvat se vpřed.

Jak chcete svých 365 šancí v roce využít vy?

Vděčnost jako lék

Dr. Robert Emmons se svými kolegy provedl několik průzkumů, kterých se účastnilo přes tisíc lidí ve věku od 8 do 80 let. Jeho tým pomáhal účastníkům průzkumu systematicky kultivovat vděčnost zcela jednoduchým způsobem – podporovali je v psaní „deníku vděčnosti“. Pomocí této techniky si pravidelně připomínali věci, zážitky, zkušenosti nebo situace, za které jsou vděční. Již po třech týdnech této praxe začali spatřovat změny v různých oblastech života. Mezi nejdůležitější benefity, o kterých se účastníci průzkumu po třech týdnech praxe vděčnosti zmiňovali, patří:

Zlepšení fyzického zdraví:

  • Účastníci průzkumu si méně stěžovali na bolesti
  • Vysoký krevní tlak jim klesl na optimální hodnotu
  • Jejich kvalita spánku se zlepšila a po probuzení se cítili zcela odpočatí
  • Více cvičili a starali se o své zdraví

Zlepšení mentálního naladění:

  • Častěji zažívali pozitivní emoce
  • Cítili se více bdělí a plní energie
  • Zažívali více radosti a štěstí

Zlepšení sociální interakce:

  • Měli mnohem větší sklon pomáhat
  • Pociťovali větší empatii a méně agrese
  • Byli štědřejší a pociťovali větší soucit k jiným lidem
  • Snadněji odpouštěli jiným
  • Cítili se méně osamocení a izolovaní

 Vyjádření vděčnosti je jedním z nejjednodušších způsobů, jak se cítit lépe a šťastněji.

vděčnost

Čemu jste se dnes zasmáli? Co vám dnes udělalo radost? A co vás nadchlo? To jsou právě ty chvíle, za které můžete být vděční!

Na co bychom se měli dle Dr. Roberte Emmonse při vyjádření vděčnosti soustředit?

1. Uvědomění si pozitivních momentů všedních dnů

Vyjádření vděčnosti nás vede k zvědomění si pozitivních chvil, které jsme v průběhu dne zažili.

„Projevování vděčnosti můžeme chápat i jako opakování afirmací dobra. Pravidelným vyjadřováním vděčnosti se utvrzujeme v tom, že život nás odměňuje hezkými momenty a zážitky, které můžeme vnímat jako dary. To neznamená, že život je perfektní, že ignorujeme méně příjemné situace, které nás někdy potkávají. Ale když se podíváme na svůj život komplexně, uvědomíme si, kolik krásných momentů a chvil jsme již prožili,“ říká Dr. R. Emmons.

2. Uvědomění si, kdo a co je zdrojem těchto pozitivních momentů

Vděčnost nás motivuje k pravidelnému sebe-oceňování, tedy k ocenění své snahy stát se lepší verzí sebe samého a posouvat se vpřed. Dle Dr. R. Emmonse však skutečná vděčnost zahrnuje i pokorné přiznání, že pozitivní momenty v našem životě jsou zčásti zásluhou jiných lidí. Projevením vděčnosti si uvědomujeme, že lidi kolem nás – neboli někdy vyšší mocnám dávají množství menších či větších darů, které nám pomáhají dosáhnout v životě své cíle. Připomínáním si hezkých momentů si taky připomínáme lidi, kteří se přičinili o jejich výjimečnost, podpořili nás nebo nám pomohli. Pak máme jednoduše tendenci mnohem víc si vážit lidí kolem sebe.

To nás navíc utvrzuje v tom, že nežijeme v izolovaném světě. Náš život je naopak bohatou spletí mezilidských vztahů a zásahů vyšší moci (neboli Vesmíru), které jsou založené na přijímání a dávání.

To je důvod, proč má vděčnost velký vliv na zlepšení kvality mezilidských vztahů a zvědomění si propojení s Celkem.

7 způsobů, které vám pomůžou pěstovat vděčnost každý den

Tady je 7 jednoduchých způsobů, jak si připomenout množství momentů, za které můžete být vděční každý den:

1. Zaveďte si večerní deník vděčnosti (alespoň ústní) 🙂

dennik vděčnosti

Denník vděčnosti je nejúčinnější technika praktikování vděčnosti, jakou známe a která změnila nás život.

Toto je nejúčinnější technika, jakou známe a která změnila nás život. Jak na to? Vizualizujte. Vyhraďte si třeba 5 minut denně – nejlépe před spaním – kdy si připomenete momenty, které jste si skutečně užili. Zkuste si rozpomenout třeba na 5 momentů. Usmívejte se uvnitř i navenek. Nezapomeňte, že vizualizace musí být zaměřena na emoce. Musíte si co nejdetailněji představit situaci, za kterou jste vděční. K tomu vám může posloužit naše oblíbená meditace, 6-phase meditation, jejímž autorem je zakladatel projektu Mindvalley, Vishen Lakhiani.

Připomenutí si těchto magických maličkostí vám dodá pocit, že každý všední den má svou dávku výjimečnosti.

2. Připomeňte si chvíle dne, které měly pozitivní emoční náboj

Čemu jste se dnes zasmáli? Co vám dnes udělalo radost? A co vás nadchlo? To jsou právě ty chvíle, za které můžete být vděční!

Může to být skvělá svačina, smysluplný rozhovor s kolegou nebo zajímavá myšlenka, kterou jste si dnes přečetli…

3. Využijte své smysly a těšte se z každodenních maličkostí

Naše smysly – chuť, vůně nebo dotek – nás propojují s vnějším světem. Díky nim se nám každodenní zážitky častokrát vryjí hluboce do paměti. Připomeňte si hezké momenty, které jste během dne zachytili svými smysly – vůni ranní kávy, dotek partnera, vánek nebo vědomý nádech, kdy vycházíte z bytu na cestu do práce.

4. Trénujte náhled na situace přes optiku vděčnosti

Byl dnešní den spíš náročný a stresující? Pokuste se přesto na situace podívat z pohledu vděčnosti:

  • Zeptejte se sebe sama, co jste se díky situaci, která vás dnes potkala, naučili.
  • Čím vás na první pohled negativní chvíle obohatila?

5. Připomeňte si těžké časy, kterými jste v životě prošli

Pokud vás nenapadá nic, za co byste chtěli být dnes vděční, připomeňte si těžké období z minulosti. Kontrast mezi minulostí a přítomností vám pomůže snadněji si uvědomit, co vše na dnešním dnu můžete ocenit.

6. Pěstujte všímavost nebo mindfulness

Všední dny jsou plné nevšedních okamžiků. Důvodem, proč je přehlížíme, je naše vlastní neschopnost rozpoznat je a uvědomit si je. Trénujte svou všímavost a vaše černobílé dny se změní na barevný týden plný zajímavých momentů.

7. Vneste praktikování vděčnosti do své rodiny a mezi přáteli – zeptejte se členů své rodiny a přátel, za co jsou vděční

Je to již několik měsíců, co si s Milanem při nedělním obědu povídáme o tom, za co jsme v daný týden vděční. A musíme přiznat, že projevování vděčnosti má své kouzlo – týden co týden se nestíháme divit, o kolik zajímavých a pozitivních okamžiků jsme bohatší. I díky tomuto zvyku máme rádi naše nedělní diskuse – je to zkrátka čas, kdy si uvědomujeme krásu a rozmanitost, kterou nás život obdarovává.

V jógovém studiu Samma Karuna v Thajsku jsme během pravidelných community dinners taky okusili, jakou atmosféru může vděčnost vnést do společné večeře s přáteli. Zkuste to taky.

Máte i vy vlastní způsoby, jak využít sílu vděčnosti ve svůj prospěch? Podělte se s námi o své tipy v komentářích.

vdaaaa

Zdroje:

http://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_gratitude_is_good

http://www.livescience.com/48904-gratitude-health-benefits.html

http://happierhuman.com/the-science-of-gratitude/

/
Přečteno 2 644 x

Komentáře 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *