5krokový návod pro týdenní celostní očistu: tipy pro odlehčení těla, mysli a duše (včetně TOP zdrojů motivace)

Publikováno uživatelem

O tom, jak se budeme cítit zítra, za měsíc nebo za rok, rozhodujeme svými myšlenkami, postoji a akcemi již dnes. Zdraví je výsledkem rovnováhy mezi všemi oblastmi našeho života – zdravým tělem, jasnou myslí, harmonickými vztahy, uvědoměním si propojenosti s Celkem a dostatečným prouděním životní energie (v psychosomatice se tyto oblasti označují zkratkou: bio – psycho – socio – spirit – energy[1]).

Čas od času je namístě udělat si ve svém životě pořádek a zamyslet se, jak všechny tyto oblasti života uvést do souladu. Ideálním nástrojem je očista. Ale jenom taková, která bere v úvahu všechny složky, na nichž závisí naše zdraví.

Takovou očistou je celostní očista.

Proč právě celostní očista?

  • Protože zdraví vnímáme komplexně.
  • Jedině očista, která má přesah do všech pro zdraví důležitých rovin, má skutečný očistný účinek.
  • Protože víme, že pokud se člověk zaměří jen na úpravu jídelníčku, ale zrak mu pořád klouže po displeji chytrého telefonu nebo v sobě drží delší dobu zlost na svého/svou ex, jen těžce pocítí skutečné benefity (jarní) očisty.

Sepsali jsme tipy pro očistné techniky, které vám pomůžou uvést do souladu všechny roviny zdraví. Můžete se těmito tipy inspirovat a sestavit si svůj vlastní plán pro celostní očistu. Vyberte si z každé oblasti to, co vás nejvíc zaujme. Docílíte tak toho, že vás to bude bavit. A taky si přečtěte články nebo rozhovory, na které odkazujeme, abyste neztratili motivaci. Některé očistné techniky je možné provádět doma, jiné vyžadují časovou či finanční investici. Množství z nich jsme sami okusili, a proto se jedná o ověřené tipy.

celostní očista, celostní detox. holistická očista

Kde začít a kolik času potřebujete?

Stojíme nohami na zemi – rozumíme, že drtivá většina moderních lidí se nemůže jen tak sbalit na měsíc, odjet do ústraní, meditovat a absolvovat desítky očist, které nabízí TČM, ajurvéda a jiné alternativní přístupy ke zdraví.

Navzdory množství každodenních povinností toho však pro sebe můžeme udělat hodně. Každým dnem se můžeme přiblížit ránu, kdy vyletíme z postele plní energie a síly do nového dne, kterým nás život obdařil. Jedinou překážkou je naše vlastní motivace.

Pro začátek popřemýšlejte o tom, kolik dnů byste chtěli věnovat své celostní očistě. Doporučujeme minimálně týden, abyste měli možnost porovnat to, jak se cítíte před a po celostní očistě.

Jak tedy může váš týden celostní očisty vypadat?

Fyzický aspekt zdraví: očista (detox) fyzického těla

Očista fyzického těla je tématem vhodným tak na knihu (nebo více knih), nikoliv na blogový post. Proto se zaměřím na ty (z mého uhlu pohledu) nejzajímavější přístupy k očistě fyzického těla.

1. Úprava jídelníčku

Pokud bychom měli shrnout obecná výživová doporučení, na nichž se shodne většina specialistů na detoxikaci, pak by to byla tato:

  • vynechat maso, laktózu, lepek a cukr
  • zvýšit přísun vody a bylinných čajů (víc o bylinách vhodných k jarní očistě se dozvíte v článku: Poznej ty nejlepší zdroje, jež ti k jarní očistě nabízí příroda)
  • zvýšit přísun syrového ovoce, zeleniny, vlákniny a veganských pokrmů
  • pravidelně pít zelené smoothies
  • doplnit svůj jídelníček o pravidelnou konzumaci zelených super potravin – chlorella, spirulina, mladý ječmen a jiné
  • omezit chemii jak v potravě, tak v kosmetice (sprchový gel, kondicionér, voňavka, sprej, aviváž… spousta produktů, na které jsme si zvykli, ale bezprostředně je nepotřebujeme)

O zázračných účincích zelených potravin jsme psali v článku: Představujeme pilíře pevného zdraví: zelené potraviny. Máme skvělé zkušenosti s konzumací chlorelly, kterou někdy přidáváme i do zelených smoothies.

2. Půst

Pro ty lidi, jejichž standardem je zdravá strava po celý rok, je z hlediska očisty (nejen fyzické, ale taky psychické a duševní) zajímavější několikadenní půst doplněný o tyto praktiky:

  • šankaprakšalána – očista zažívacího systému pomocí pití slané vody
  • klystýr – očista tlustého střeva a
  • očista jater pomocí pití oleje s citrónovou šťávou

Půst je mnohem náročnějším procesem a vyžaduje starostlivou přípravu. Jde o velice efektivní léčebnou metodu. Proto si tuto problematiku poctivě nastudujte. Půst je metoda, která přesahuje úroveň fyzického těla a působí taky na úrovni mentální a spirituální. Doporučuji knihu od autora Dr. R. Dahlke: Velká kniha půstu nebo Transformační síla půstu od autora S. H. Buhner.

Víc o mnohoúrovňových účincích půstu si můžete přečíst v rozhovoru s Dr. Hájkovou: Půst je dlouhá cesta k sebepoznání.

3. Pohyb – přirozený trénink, běh v přírodě a vědomý sport

Sportujte tak, aby vás pohyb bavil a byl pro vás přirozeným zdrojem radosti a euforie. Běhání na běžícím pásu a zvedání činek v sterilním prostředí fitka zabalilo již tisíce lidi. A vědí proč. Ten pocit, když se proběhnete svěžím lesem nebo si zacvičíte na venkovním hřišti obklopeni zelení, je zcela osvobozující. Jaro je pro to jako stvořené, tak proč to nevyužít?

Jsme velkými fanoušky metody přirozeného tréninku v přírodě. A víme, že je nás pořád víc a víc. Slunečno, zamračeno nebo jarní déšť – když si jednou zamilujete přirozený pohyb venku, počasí nehraje žádnou roli a trénujete i pod mostem nebo pod stromem.

  • Jednou z nejúžasnějších motivací, po které můžete sáhnout, je kniha Zrozeni k běhu od autora Ch. McDougalla, jež ve vás probudí šílenou touhu běhat.

přirozený trénink, přirozený pohyb, přirozený běh

Psychický aspekt zdraví: Očista mysli

1. Mentální detox a digitální detox

Právě digitální detox je v dnešní době tématem, kterému bychom měli věnovat větší pozornost než detoxu tělesnému. Jen se rozhlédněte v dopravních prostředcích, v kavárnách, restauracích nebo jen tak po ulici. Vidíte ty hlavy skloněné nad displejem? Někteří kontrolují e-maily nebo chytré aplikace, jiní zabíjí svůj drahocenný čas hrou nebo prohlížením si zdi facebooku. Digitální závislostí trpí značné množství lidí. Ve světě již vznikají specializovaná zařízení, kde se tito lidé léčí ze své závislosti na internetu.

digitální detox, mentálny detoxI kolem sebe máme spoustu digitálních závisláků. Kolikrát se vám stalo, že jste s někým mluvili a on si jedním okem prohlížel displej svého telefonu? Nebo jste si již taky osvojili tento způsob nesoustředěné komunikace?

Stanovte si týdenní osobní výzvu v podobě digitálního půstu. Vyzkoušejte se méně dívat na obrazovky a vnímejte víc okolí. Mentální detox a odlehčení mysli je tématem, kterému se věnujeme samostatně v e-booku Mysl jako oáza.

Když se odpojíte od množství obrazovek a displejů, které denně bojují o vaši pozornost, získáte skvělou příležitost napojit se na to, na čem skutečně záleží – na sebe sama.

2. Týden vděčnosti

Seznamte se s výsledky studie Dr. Emmonse, která se týká vděčnosti. Fascinující, že? Pouhá vděčnost „ozdravuje“ náš úhel pohledu na život, což má pozitivní vliv na naše zdraví.

Vyzkoušejte si před spaním po dobu jednoho týdne (nebo vámi stanovené doby celostní očisty) zamyslet se nad 5 věcmi, momenty nebo situacemi, za které jste dnes vděční. Může vám to zabrat 3 nebo 5 minut, ale po týdnu pocítíte, jak moc vám to dalo.

3. Týden odpuštění

Když usilujete o očistu fyzického těla, ale pořád v sobě nesete jistou dávku hněvu či záště, je vaše očista jako házení hrachu na stěnu. O tom, že negativní emoce jsou častokrát jako semínka, ze kterých klíčí různé nemoci, se dočtete v knize: Proč a jak psychosomatika funguje? Nemoc začíná v hlavě? Terapie odpuštěním má pro celkovou psychickou vyrovnanost a klid nesmírný význam.

Najděte si v průběhu týdne prostor pro zamyšlení se nad tím, kdo vás ranil a ke komu cítíte hněv či zášť. Ponořte se do meditace na několik minut a zkuste tomuto člověku poslat několik pozitivních myšlenek. Podrobnější tipy na to, jak se naučit upřímně odpustit lidem, kteří nás ranili, přineseme formou rozhovoru s MUDr. Hájkovou na blog již brzo.

Sociální aspekt zdraví: Méně času ve společnosti, více času se sebou samým

Mezilidské vazby jsou nedílnou součástí našeho života. Denně jsme obklopeni rodinou, přáteli, kolegy a jinými lidmi žijícími ve stejné čtvrti. Během dne zažíváme tolik interakcí s lidmi, až se častokrát zapomínáme věnovat sami sobě.

1. Ponořte se v průběhu týdenní celostní očisty víc do sebe a užívejte si samotu

mentálny detox, celostní očistaAbychom zakusili pozitivní účinky celostní očisty, potřebujeme se více propojit se sebou samými. Potřebujeme trávit více času v tichu, o samotě nebo se skvělou knihou v ruce, která nás vytrhne z denní rutiny a navede k zajímavým myšlenkám.

Inspirujte se třeba tímto seznamem:

Skvělou „terapií“ je taky vyhýbání se místům, která jsou zahlcena davy lidí jako například obchodní domy nebo metro. Pokud se tomu vyhnout nemůžete (protože například pracujete v obchodním domě nebo dojíždíte do práce metrem), pak hledejte způsoby, které vám pomůžou proměnit tyto chvíle v příležitost ponořit se víc do sebe.

Mnohdy důležitější než to, co děláte, je způsob, jakým to děláte.

– E. Tolle

Inspirovat se můžete v následujících článcích:

2. Terapie tmou

Jedním ze způsobů, který oprávněně nabírá na popularitě, je terapie tmou. Výhodou pobytu ve tmě je to, že tma vás zaručeně přiměje trávit více (dnes tolik drahocenného) času o samotě. Tma vám vytvoří prostor pro vhled do vlastního nitra.

Ve tmě kolem sebe nemáme žádné podněty, které by zaměstnávaly naši pozornost, a proto je mnohem jednodušší naslouchat vnitřnímu hlasu. Tady začíná terapeutický rozměr pobytu ve tmě.

terapie tmou, proč tma léčí

Spirituální aspekt zdraví: Meditujte pro získání většího klidu a tvůrčí síly

Miliony lidí po celém světě již praktikují meditaci a zakouší její léčivé účinky na vlastní kůži. Jde o tradici, která přichází z východní kultury, aby obohatila naši západní kulturu o to, co postrádá nejvíc – klid, soucit a vnitřní vyrovnanost.

Existují desítky meditačních (očistných) technik, které se po jejich ochutnávce mohou stát i vaší „srdcovkou“. Vyzkoušejte zahrnout některé z nich do svého týdenního programu celostní očisty.

1. Meditace – 3 druhy

  • Vipassana

Můžete vyzkoušet klasickou Vipassanu a začít svůj den meditací (15 minut, půl hodinu nebo hodinu – nezáleží až tak na tom, jak dlouho, záleží na tom, že si najdete čas pro sebe).

Nebo se můžete přihlásit se na 10denní pobyt Vipassany, kde se naučíte tuto jedinečnou techniku pro zklidnění mysli. Množství lidí po celém světě, kteří pobyt absolvovali, nedají na tuto techniku dopustit a vrací se k ní opakovaně. (O našich zážitcích z Vipassany budeme psát již co nevidět).

  • Aktivní meditace

Mnoho lidí (včetně mě) si zamilovalo aktivní meditace – zejména ty z dílny mitra Osha. Dle Oshy již původní meditační metody nemohou nabídnout modernímu člověku takové výhody jako v době svého vzniku. Moderní člověk a jeho uvažování se oproti minulosti hodně změnili. To, co má častokrát větší šanci utišit mysl moderního člověka, není dech, ale pohyb. A nejlépe chaotický a spontánní pohyb.

Rozhodně doporučuji zažít aktivní meditaci alespoň jednou. Pokud si dopřejete 1 týden celostní očisty, je to ideální příležitost zakusit benefity aktivní meditace. Zkuste si je vyhledat ve svém městě nebo se přidejte k nám na dynamickou meditaci Tam Tam v Praze.

Víc o aktivních meditacích (s podrobnějším popisem Osho Kundalini) se dozvíte v článku: Vyzkoušejte aktivní meditace mistra Osha.

  • Technologie budoucnosti – Binaural Beats

Naprosto jedinečný zážitek z meditace nabízí modernímu člověku technologie budoucnosti – Binaural Beats. Jde o hudební nahrávky, které jsou navrženy dle kombinace poznatků moderní vědy o povaze mozkových vln, psycho-akustiky a moderní medicíny.

Výhodou nahrávek Binaural Beats je, že nemusíte nikam chodit. Stáhněte si třeba nahrávku zdarma do svého mobilu a najděte si čas pro sebe. Seznamte se s technologií budoucnosti v rámci svého týdne celostní očisty. Binaural Beats právě testujeme. Zanedlouho se v našem Marketu objeví hudební nahrávky využívající technologii binaurálních beatů od americké průkopnické společnosti iAwake Technologies, které jsou doslova revolučním nástrojem pro rozvoj síly mysli. Již brzo se můžete těšit na podrobnější článek o naší spolupráci s iAwake, kde se dozvíte, jak byla celá technologie vyvinuta a jaké s ní máme zkušenosti.

2. Sadhana – duchovní očistná praxe

sadhana, duchovní očistní technikaDalším tipem je Sadhana – pravidelná (denní) duchovní praxe vycházející z jógové tradice, která obvykle trvá dvě a půl hodiny. Začíná ještě před východem slunce, obvykle o 5.00 ráno. Zahrnuje sestavu cvičení (krije), zpívání manter, relaxaci a meditaci – to vše opět protkáno dechem (dech ohně). Vyzkoušejte si ji třeba po dobu jednoho týdne (i když za účelem vytvoření si nového návyku se doporučuje provádět 40 dnů).

Tato praxe je rozhodně zajímavým způsobem, jak začít svůj den. Její transformační účinek je nejlépe zažít sám na sobě. (Zkuste si Sadhanu vyhledat ve svém městě, ideálně v studiu, kde se cvičí Kundalini jóga.)

Energetický aspekt zdraví: rozpruďte svou vnitřní energii

Pro povzbuzení toku vnitřní energie je v průběhu celostní očisty vhodné zavést alespoň na několik dnů pravidelnou praxi jógy nebo taichi.

1. Stanovte si v rámci týdne celostní očisty svůj cíl (nebo výzvu) i v oblasti energetického těla

2. Praktikujte očistní dechovou techniku kapalabhati

Do svého týdne celostní očisty můžete zahrnout jednoduché techniky pranajámy, které jsou součástí jógy, například kapalabhati. Technika kapalabhati pročisťuje nos a čelní dutiny. Podstatou dýchání je rozdílné provádění nádechu a výdechu: nádech je alespoň 3x delší než výdech, je jemný a pozvolný, zatímco výdech je krátký, ostrý a prudký. Nadechujeme se volně do břicha a vydechujeme pomocí stáhnutí břicha, nikoliv vyprázdněním hrudníku. Opakujte alespoň 10x.

Kapabalathi se pro své očistní účinky doporučuje provádět ráno nebo před meditací, nikoliv před spaním. Technika odstraňuje únavu, hlen z čelních dutin a masíruje orgány břišní dutiny. Kapalabhati se nedoporučuje provádět při menstruaci, v těhotenství, problémech s orgány v břišní dutině, při vysokém krevním tlaku nebo hyperfunkci štítné žlázy.

3. Zkuste akupunkturu

Akupunktura je léčebná metoda, která se vyvinula ze systému Tradiční čínské medicíny. Její podstatou je napichování speciálních míst – akupunkturních bodů – jehličkami. Tyto akupunkturní body jsou umístněny na dráhách (meridiánech), kterými proudí Qi, tedy životní energie. Akupunktura harmonizuje tok životní energie, v čemž tkví její léčivý účinek.

4. Zažijte ajurvédskou očistu Pančakarma

Pančakarma je očistnou technikou, která má své kořeny v systému Ajurvédy. Je založena na úpravě jídelníčku, ajurvédskych masážích, bylinných koupelích a provádění metody zvané Širodhara. Širodhara je aplikace teplého oleje jemným pramínkem na čelo po dobu 15–40 minut. Působí velice očistně zejména u zdravotních potíží jako migréna, bolesti hlavy, cukrovka, nespavost nebo deprese.

Pančakarma se doporučuje provádět pod dohledem ajurvédského lékaře po dobu několika dnů (závisí na možnosti každého člověka, ideálně však 10–14 dnů). V tomto rozsahu působí regeneračně, hluboce očistně, až s omlazujícími účinky.

Odpovědný přístup k celostní očistě

I když si množství technik můžete zkusit sami doma, nedoporučujeme se pouštět do některých technik bez dohledu (jde zejména o techniky Pančakarma, Sadhana, terapie tmou nebo půst). Zkušený lektor vám bude umět poradit i v tom, jestli se ta která technika může kombinovat s jinými očistnými technikami. Například pobyt ve tmě se nedoporučuje kombinovat s půstem. Stejně tak jako intenzivní Vipassana vyžaduje vzdát se všech ostatních praktik (včetně jógové praxe).

Popřemýšlejte nad tím, jak se v rámci svých možností můžete dopracovat k pevnějšímu zdraví a vnitřní vyrovnanosti. Čas, který si v rámci své celostní očisty věnujete, se vám 100násobně vrátí.

celostní očista, kompletní detox, očista těla, mysli a duše

Pokud máte pozitivní zkušenosti s očistnou technikou, která zde nebyla uvedena, podělte se o ně v komentáři pod článkem. Můžete tak pomoci stovkám dalších lidí, kteří o celostní očistě uvažují taky. Děkujeme.

[1] Tento systém blíže popisuje obor psychosomatiky.

/
Přečteno 1 813 x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *